O tym, że zwierzęta odgrywają coraz większą rolę w życiu człowieka i coraz silniej wpływają na zachowania konsumenckie wiedzą już chyba wszyscy. Izba Gospodarki Elektronicznej przyjrzała się zatem rozwojowi branży zoologicznej w e-commerce oraz preferencjom i zwyczajom klientów. Tak powstał nowy raport pt. ,,E-commerce Animal Friendly Biznes’’, który omówimy w dzisiejszym wpisie.
Izba Gospodarki Elektronicznej
Izba Gospodarki Elektronicznej dedykuje swoje starania reprezentacji i wsparcia firm związanych z sektorem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym naciskiem na przedsiębiorstwa zrzeszone w e-Izbie. Jej głównym celem jest stymulowanie rozwoju krajowej branży cyfrowej poprzez inicjowanie współpracy, wymianę wiedzy, aktywność legislacyjną oraz skuteczną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi zarówno na terenie kraju, jak i za granicą.
Odwiedź oficjalną stronę internetową Izby Gospodarki Elektronicznej, aby zasięgnąć więcej informacji.
Raport ,,E-commerce Animal Friendly Biznes’’
Właściciele zwierząt
Według raportu, w co trzecim polskim gospodarstwie domowym znajduje się lub znajdował się w przeszłości jakiś zwierzak, a 43% badanych internautów obecnie rozważa zakup lub adopcję zwierzaka w najbliższej przyszłości. Ponadto, 8 na 10 respondentów deklaruje gotowość do udzielenia pomocy zwierzętom w potrzebie. Warto zauważyć, że pomoc dla zwierząt jest priorytetem nawet dla tych, którzy sami nie posiadają zwierząt domowych, aż 61% badanych wyraża taką gotowość.
Osoby dbające o swoje zwierzęta dokładnie przyglądają się temu, co dla nich nabywają. Oceniają nie tylko cenę, ale także jakość produktów, ich skład, często sięgając po opinie bliskich i internautów. Wszelkie zakupy są podejmowane z rozwagą i dostosowywane do indywidualnych potrzeb zwierzęcia.
- Grupa badawcza biorąca udział w raporcie wskazała, że zwierzę to pełnoprawny członek ich rodziny – w skali od 1 do 5, średnia ocen wyniosła 4,33.
- 81% właścicieli zwierząt dokonuje świadomych i ostrożnych wyborów konsumenckich dla swoich pupili – tak jak w przypadku artykułów dla dzieci.
- 74% badanych deklaruje, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na ich zdrowie
psychiczne i fizyczne.
Zakupy w sieci dla zwierząt
Według raportu, Internet to doskonała przestrzeń do zaopatrzenia się w artykuły dla pupila. Aż 85% właścicieli zwierząt robi w tym celu zakupy w sklepach internetowych. W przypadku rodzin z dziećmi, wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i wynosi 96%.
Główne powody dokonywania zakupów online to przede wszystkim atrakcyjne ceny, które stanowią istotny czynnik dla blisko połowy klientów online (48%). Klienci potwierdzają również, że Internet zapewnia szersze możliwości zakupowe, w tym dostęp do specjalistycznych produktów, a także wygodę zakupów dla zwierząt podczas codziennych zakupów. Dodatkowym atutem jest możliwość nabycia nowości dla swojego pupila oraz łatwość wyszukiwania i porównywania ofert. Interesującym spostrzeżeniem jest, że w przypadku zakupów dla zwierząt to mężczyźni częściej niż kobiety są skłonni polować na okazje cenowe, aż 60% z nich kieruje się właśnie ceną. Z kolei ponad połowa kobiet poszukuje w Internecie specjalistycznych produktów dedykowanych swoim pupilom.
Trendy w branży zoologicznej
Izba Gospodarki Elektronicznej postawiła tezę, według której biznes animal-friendly cechują działania poprawiające jakość życia zwierząt. Ankietowani managerowie e-commerce wykazali, że ta idea jest bliska ich firmom. Tę bliskość oceniono na 5,2 w skali 1-6. Po zapoznaniu się z definicją pojęcia biznesu animal-friendly, 93% badanych managerów zadeklarowało, że ich firma spełnia owe kryteria i jest przyjazna zwierzętom.
Zdaniem menedżerów, przyjęcie postawy przyjaznej dla zwierząt znacząco pozytywnie wpływa na prowadzenie biznesu (88%). Przede wszystkim wyróżniają się korzyści z zakresu wizerunku i zaangażowania społecznego, z odpowiednio 71% i 68% wskazań. Na trzecim miejscu pojawiają się korzyści dla pracowników, a co piąty menedżer dostrzega także korzyści strategiczne. Ogółem, każdy badany menedżer wskazuje średnio na trzy różne obszary korzyści płynących z przyjazności dla zwierząt.
Podsumowanie
Właściciele zwierząt coraz częściej kupują artykuły dla swoich zwierząt w Internecie. Swoim wyborom poświęcają ogromną uwagę, starając się by były one świadome i przekładały się na dobrostan pupili. Najnowsze trendy w branży dotyczą także prowadzenia biznesu w sposób przyjazny zwierzętom, co przekłada się na korzyści wizerunkowe, korzyści otoczenia społecznego oraz korzyści dla samych pracowników.
Pełna wersja raportu jest dostępna tutaj.