Chcesz mniej czasu spędzać na poczcie wysyłając paczki do klientów, a skupić się na promocji i sprzedaży? Zleć proces wysyłki hurtowni, która przechowa, odpowiednio zapakuje i wyśle towar. To świetne rozwiązanie szczególnie dla tych, którzy zdecydowali się sprzedawać produkty o dużych rozmiarach, ale także tych, którzy zaczynają swoją przygodę z e-commercem. Oto zbiór najważniejszych informacji o tym, czym jest dropshipping.


Dropshipping to model sprzedaży, gdzie klient zamawia produkty w sklepie, które zamówiliśmy w hurtowni. Dla oszczędności czasu zamówienie nie przechodzi przez nasze ręce, a od razu wędruje od hurtowni do klienta. Pośredniczymy więc w sprzedaży, zbierając zamówienia i przekazując je do dostawcy.

Dropshipping odwraca nieco schemat, który kojarzy się większości początkującym sprzedawcom w internecie. Wielu wydaje się, że otwarcie własnego sklepu internetowego wiąże się ze znalezieniem (najczęściej w swoim mieszkaniu) miejsca na magazyn, w którym przechowamy towar. Dla jeszcze większej liczby początkujących samo dojście w swoim planie na biznes do etapu magazynowania przysparza wiele problemów.

Od czego zacząć korzystanie z dropshippingu? Na liście zintegrowanych hurtowni znajdź tę, której towary chcesz sprzedawać za pośrednictwem naszego sklepu. Załóżmy więc, że chcemy rozpocząć przygodę ze światem e-commerce, ale nie chcemy ryzykować kupując towar, którego możliwe, że nie uda się sprzedać.

Wystarczy znaleźć na liście hurtownię sprzedającą towar, który nam się podoba i zacząć pośredniczyć w jego sprzedaży. Na nas spadnie wymyślenie unikalnego sposobu promocji, dotarcia do klientów i zwiększenia koszyka zamówień, ale bez dropshippingu do listy obowiązków doszłyby m.in. takie zadania jak: transport zamówionego towaru, a jeśli decydujemy się na własną produkcję, to i przygotowanie, etap produkcji i dostarczenia go do przestrzeni magazynowej.

Przyjrzyjmy się zatem zaletom i wadom (bo tych nie ma co ukrywać) modelu dropshippingu.

Zalety:

  • dobry pomysł na start działalności w e-handlu. Warto szczegółowo zapoznać się z ofertą hurtowni i sprawdzić jakość oferowanych produktów. To ważna decyzja, dlatego poświęć na ten etap odpowiednią ilość czasu.
  • nie potrzebujesz powierzchni magazynowej. W ten prosty sposób unikasz dodatkowych kosztów za najem takiej przestrzeni.
  • ucinasz ryzyko, że zakupiony towar nie zejdzie ze stanu. Możesz oferować wszystko to, co znajdziesz w ofercie hurtowni. Nie musisz także poświęcać czasu na stałe monitorowanie stanów magazynowych ani na jej inwentaryzację.
  • pewny zysk. Płacisz za towar w momencie, kiedy uda się go sprzedać.
  • oszczędzasz czas na wysyłkę. To hurtownia obsługuje współpracę z kurierami.
  • nie zatrudniasz pracowników zajmujących się magazynowaniem i wysyłką towaru. Równie dobrze możesz prowadzić jednoosobowy sklep.

Wady:

  • hurtownia może mieć wyższe ceny od takiej, w której zamówiłbyś asortyment na swój stan. Nie są to jednak ceny na tyle wysokie, by nie opłacało się działać. Rozwiązanie tego problemu jest dość proste. Wystarczy korzystać z narzędzi, dzięki którym następuje częsta aktualizacja cen produktów.
  • istnieje ryzyko, że oferowanego produktu nie będzie w danej chwili w hurtowni (szczególnie ryzykowne są sezony wysokiej sprzedaży, czyli np. przed Bożym Narodzeniem). Podobnie jak w przypadku ceny, istotne jest, aby aplikacja do integracji z hurtownią zapewniała stałe aktualizacje stanów magazynowych. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko wystąpienia takiego problemu. 
  • dezorientacja klienta spowodowana procesem zwrotu lub reklamacji. Są jednak na to sposoby, które przybliżamy nieco dalej w artykule.
  • mogą pojawić się problemy ze spersonalizowaniem paczki. Uzgodnij więc z hurtownią, by dodawała Twoje materiały promocyjne czy owijała paczki taśmą z logo.

Ten sam towar, podobna cena. Jak się wyróżnić?

Na pewno zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wyróżnić swój sklep na rynku, skoro sprzedaje ten sam towar co inni. To jedno z głównych ryzyk związanych z korzystaniem z usług dropshippingu. Przewagą wielu sklepów może być przecież to, że sprzedaje unikalny, autorski produkt. Na pewno jednak znasz kilka, a może i kilkanaście sklepów, które sprzedają towary od prawie tych samych producentów. Jakoś sobie radzą ze sprzedażą tego samego produktu, prawda?

Profesjonalne sklepy, od których warto czerpać inspiracje, stawiają na przyjazną komunikację i wyrozumiałość względem klienta. Staraj się więc cierpliwie udzielać odpowiedzi na zapytania i komentarze. 

Pamiętaj też, że działając w modelu, jakim jest dropshipping, zyskujesz więcej czasu na działania marketingowe napędzające sprzedaż. Organizuj więc promocje, konkursy i myśl nad autorskimi pomysłami na reklamę. Wykorzystuj sezonowe okazje, by oferować klientom atrakcyjne zniżki (np. z okazji dnia dziecka, rozpoczęcia roku szkolnego czy walentynek). 

Komunikuj jednak rzeczowo, jasno i przejrzyście. Zastanów się nad cechami, które wyróżniają Twój sklep i podkreślaj je w prowadzonej komunikacji. Zastosowanie się do tych rad pozwoli Ci zwiększyć szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. 

Dropshipping. Od zamówienia do wysyłki

Celem hurtowni świadczącej usługę dropshippingu jest odciążenie nas od procesu skomplementowania, zapakowania i wysyłki towaru. Dlatego też umówienie terminu odbioru towaru stoi w całości po stronie hurtowni. Trzeba jednak przyjąć do wiadomości, że w niektórych przypadkach wysyłka może potrwać odrobinę dłużej, w porównaniu z magazynowanym u nas towarem. Wszystko przez to, że hurtownia obsługuje wiele sklepów internetowych i stacjonarnych. 

Hurtownie są przygotowane na taką ewentualność i często oferują pewne formy “przeprosin”. Np. gratisy czy promocje, czym zyskujemy sympatię klienta pomimo dłuższego oczekiwania na paczkę.

Kiedy sprzedawca płaci za sprzedany towar?

Wszystko zależy od wytycznych hurtowni, z którą zdecydujemy się nawiązać współpracę. Nie zapomnij omówić z nią wszystkich zagadnień związanych z całym procesem realizacji zamówienia. Zasady muszą być klarowne dla obydwu stron. Niekiedy hurtownie wymagają opłaty za każde zamówienie z osobna, częściej jednak spotkamy się z wystawianiem faktur zbiorczych, na warunkach ustalonych przed podpisaniem umowy (np. raz w miesiącu).

W tym miejscu pojawia się pytanie, czy magazyn wyśle towar zanim otrzyma zapłatę od sprzedawcy? To trudna kwestia. Najrozsądniej będzie, gdy dasz hurtowni zielone światło dopiero po uzyskaniu od klienta potwierdzenia przelewu wygenerowanego z banku. Nie ma sensu czekać do następnego dnia roboczego, aż przelew zaksięguje się na naszym koncie w przyjętych przez bank godzinach. Korzystaj z różnych form płatności. Zamówienia w modelu dropshipping przesyłasz w uzgodniony wcześniej z hurtownią sposób. Może odbywać się to za pomocą specjalnego panelu lub mailowo.

Jakąś gotówkę trzeba jednak mieć

Zatowarowując nasz sklep na start musimy mieć odłożoną sporą część gotówki. W przypadku dropshippingu ten element jest pomijany. Nie zamrażamy dużych nakładów finansowych w produktach leżących na magazynie. To świetne rozwiązanie dla młodych przedsiębiorców lub dla osób nie mających jeszcze doświadczenia z e-handlem.

W przypadku, gdy chcemy oferować klientom przesyłki pobraniowe – musimy zaangażować własne środki (udostępniając klientom wysyłkę za pobraniem, pokrywamy koszt zakupu towaru i jego wysyłki). Zależy nam przecież na tym, żeby zrealizować szybko przesyłkę. Wpłata i tak do nas dotrze, bo klient odbierze paczkę i zapłaci. 

Jak wygląda zwrot towaru, który nie przypadł do gustu klientowi?

Klient może czuć się nieco zdezorientowany kiedy zamawia od nas, jako od firmy X, a przesyłkę otrzymuje od hurtowni, czyli od firmy Y. Dlatego jako sklep powinniśmy jasno zakomunikować, w jaki sposób powinien postępować, by zrealizować zwrot. Postawmy na przejrzyście napisany regulamin i dobry kontakt, by móc sprawnie wyjaśniać wszystkie nurtujące klientów zapytania.

Oswajając się z takimi problemami możesz odpowiednio się na nie przygotować i zyskać przewagę w porównaniu z innymi początkującymi przedsiębiorcami. Pamiętaj, że hurtownie nie uwzględniają zwrotów! Reklamacje jak najbardziej biorą na siebie.

Koszty uruchomienia sklepu działającego w modelu dropshippingu

Na ten moment (dane z października 2019) zakupy online robi już 62% użytkowników internetu w Polsce. W porównaniu z rokiem ubiegłym, to aż 6 punktów procentowych więcej! Ciągle rozwijają się dodatkowe funkcje usprawniające procesy zakupowe. To tylko świadczy o tym, że warto inwestować w e-biznes. 

Uruchamiając sklep w modelu dropshippingu należy mieć odłożony pewien zapas gotówki, jednak nie jest to zabezpieczenie tak duże jak w przypadku standardowego e-sklepu. Na start wystarczy już kilka tysięcy złotych i można startować ze sklepem. Z pewnością dostępność mediów społecznościowych działa na naszą korzyść. Dzięki nim można promować swój sklep już na niskich budżetach.

Gdy uzbieramy gotówkę i zdecydujemy się na dropshipping, powinniśmy wybrać platformę sklepową, najlepiej taką, która współpracuje z wieloma hurtowniami. Wybierając RedCart.pl, uzyskujemy dostęp do ponad 400 dostawców z 16 branż (oferta stale się powiększa). 

System na bieżąco synchronizuje stany magazynowe z bazą towarową dostawców, dzięki czemu unikniesz sytuacji, w której klient dokona wyboru jakiegoś produktu, a okaże się, że nie jest on już dostępny w hurtowni. Co jeszcze zyskujemy?

  • ponad 450 rozbudowanych narzędzi, m.in. dotyczących raportowania, wyglądu sklepu czy działań promocyjnych.
  • nowoczesny wygląd sklepu: do wyboru 3 gotowe szablony, do każdego z nich możesz wprowadzać samodzielnie zmiany. Możliwe jest również stworzenie indywidualnego projektu maski graficznej.
  • multichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa. Sprzedawany towar możesz w prosty sposób wystawić na takich platformach jak np. Allegro, eBay czy Ceneo.pl.
  • dowolna wersja języka: sklep możesz łatwo przygotować na sprzedaż w dowolnej wersji językowej. Standardowo sklep obsługuje sprzedaż w języku polskim, angielskim, niemieckim i czeskim, ale według ostatniego wewnętrznego raportu RedCart oprogramowanie działa w 19 wersjach językowych.  
  • bezpieczeństwo: wysokiej jakości serwery, monitoring 24h/7, szyfrowanie SSL i codzienne tworzenie kopii zapasowych danych.
  • bezpłatne wsparcie techniczne. Kompleksowe doradztwo, pomoc przy konfiguracji i wsparcie przy obsłudze oprogramowania podczas całego okresu współpracy.

Dropshipping nie zrobi za nas…

Przede wszystkim biznesplanu. Dropshipping to sposób rozwiązania problemów z czasochłonnym przygotowywaniem paczek. Nie wesprze nas jednak w codziennym wysiłku jakim jest pozyskiwanie klientów. Dlatego przygotuj się możliwie najlepiej i przeanalizuj zapotrzebowania na rynku na dany towar

Będziesz bardziej autentyczny, jeśli będziesz oferował swoim klientom produkt tożsamy z Twoimi zainteresowaniami. Łatwiej będzie Ci rozmawiać o nim czy tworzyć przekaz komunikacyjny (opisy produktu czy opisy zastosowania). Zanim nawiążesz współpracę z hurtownią spróbuj wcześniej z niej coś zamówić. Dzięki temu sam wcielisz się w rolę klienta! Zweryfikujesz czy produkt przychodzi w dobrym stanie, jest prawidłowo skompletowany, czas wysyłki był odpowiedni itp.

Prześwietl uważnie konkurencję, zaplanuj strategię tak, by wybić się na tle podobnych do Twojego biznesów. Stale poszerzaj wiedzę nt. działań promocyjnych i sprzedaży, a także zarządzania. Zastanów się, za pomocą jakich mediów chcesz się reklamować? “Wejdź w buty” swojego klienta i zastanów się, z jakich kanałów społecznościowych potencjalnie korzysta by łatwiej było Ci do niego dotrzeć. 

Pod lupę weź sytuacje, które sam doceniasz robiąc zakupy online. Wypisz na kartce, co Cię drażni, gdzie napotykasz problemy, a jakie udogodnienia doceniasz? Te cenne spostrzeżenia pomogą Ci z czasem zbudować dobrze prosperujący sklep internetowy. 

Masz pomysł, plan, więc czas na dropshipping

Na początku musisz założyć działalność gospodarczą, hurtownie nie wchodzą we współpracę z osobami prywatnymi. Kolejnym etapem jest znalezienie odpowiadającej naszym wymaganiom hurtowni. Gdy wybierzesz już dostawcę przechodzisz do kolejnego kroku, jakim jest rejestracja. Dane do logowania nadajesz na stronie internetowej wybranej przez siebie hurtowni. Musisz udowodnić, że będziesz dla hurtowni rzetelnym kontrahentem. 

Dostawcy są nastawieni na długofalową współpracę i mogą poddać weryfikacji Twoją działalność. Nie będą chcieli rozpoczynać współpracy z kimś, kto zleci im wysyłkę małej ilości produktów. Z drugiej strony, wykorzystaj pozyskanie kilkuset zamówień do tego, by negocjować warunki współpracy. 

Integracja e-sklepu z hurtownią

Integracja pozwala na pobranie bazy produktów. Nie musisz ręcznie dodawać każdego produktu. Ponadto nie musisz robić zdjęć i tworzyć opisów. RedCart to oprogramowanie, które połączy to wszystko w całość. Dzięki narzędziu widać też, jaki jest stan magazynowy produktów u danego dostawcy. Aktualizowane są oprócz tego ceny, opisy, nowe produkty. Jeżeli nie chcesz mieć opisu produktów od hurtowni, możesz stworzyć własne.

Zwroty i reklamacje

Niestety hurtownie nie przyjmują zwrotów. Jeżeli zwroty są sporadyczne to czasem dostawca zgodzi się anulować fakturę. Każda hurtownia rządzi się swoimi wewnętrznymi standardami, dlatego to Ty jesteś odpowiedzialny za bezpośredni kontakt z dostawcą. To Ty jesteś sprzedawcą, więc to Ty musisz zrealizować zwrot. Musisz omówić dokładnie takie warunki – zarówno dotyczące zwrotów, jak i reklamacji. Przeanalizuj jaki jest odsetek zwrotów w danej branży. Problematyczne mogą być np. ubrania albo artykuły o sporych gabarytach.

Wysyłka towaru

Przeważnie hurtownie mają podpisane umowy z wybranymi kurierami. Jeśli jednak wolisz korzystać z firmy kurierskiej, do której masz zaufanie, musisz to uzgodnić. Wtedy list przewozowy wysyłasz do hurtowni, jeśli przyjmie ona takie rozwiązanie. Logistyka całego przedsięwzięcia na pewno będzie o wiele prostsza, jeśli zgodzisz się mimo wszystko na cennik hurtowni.

Faktura czy paragon?

Ważna informacja: nie musisz mieć kasy fiskalnej, ponieważ nie operujesz gotówką. W regulaminie musisz za to mieć podaną informację, że faktury będą wysyłane mailowo. Będą to faktury imienne, bez numeru NIP. Możesz tworzyć je z poziomu oprogramowania.

Warto mieć na uwadze, że dropshipping może być wsparciem dla już prowadzonego sklepu internetowego. Jak wspomnieliśmy na początku, możesz testować różne produkty i obserwować, które sprzedają się lepiej, a które gorzej. Możesz uzupełnić ofertę o produkty tymczasowe (sprzedawane np. tylko przy okazji wydarzeń, świąt) albo takie, których nie chcesz mieć na stanie. Przy dropshippingu bardzo łatwo “żonglować” branżami. Jeżeli uznasz, że już nie chcesz oferować produktów z danej gałęzi (np. odzieży) to możesz zmienić dostawcę i w ciągu dosłownie chwili sprzedać asortyment z zupełnie innej dziedziny. 

Specjalnie dla czytelników MamSklep przygotowaliśmy super promocję! -10% na dowolny pakiet RedCart.pl na swój pierwszy i kolejny sklep na dropshippingu. Aby skorzystać wystarczy wejść przez ten link na stronę RedCart i założyć konto.

Halszka Potrzebowska

PR & Communication Specialist w RedCart.pl, platformie oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych działającej w oparciu o model SaaS. W branży kreatywnej działam od blisko 5 lat. Od samego początku pomagam instytucjom i markom w budowaniu spójnego wizerunku pod kątem strategicznym. W RedCart tworzę komunikację i treści edukacyjne oraz wspieram rozwój Klienta w e-commerce. Podejmuję kroki zwiększające efektywność sprzedaży analizując i optymalizując działania firmy. Prywatnie sporo udzielam się w kulturze, lubię letnie festiwale, szaleństwa w kuchni i miejsca, w których jest zawsze ciepło.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

article inline

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here