środa, 9 października, 2024

Strona głównaPoradnikGdzie najlepszy hosting dla e-sklepu? 8 parametrów, o których niewiele się mówi

Gdzie najlepszy hosting dla e-sklepu? 8 parametrów, o których niewiele się mówi

Wybór oprogramowania sklepowego to nie jedyna decyzja, jaką trzeba podjąć, nim zacznie się handlować w internecie. Jeśli zdecydujemy się na oprogramowanie sklepu hostowane samodzielnie (np. WooCommerce, Magento, PrestaShop), to kolejnym krokiem jest wybór hostingu, czyli miejsca, gdzie ten sklep będzie uruchomiony. Wybór jednak nie jest taki łatwy, jak mogłoby się wydawać. 

Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. W swojej karierze zaangażowany w kilka sklepów internetowych i projektów e-commerce (m.in. Fiorente, CupSell, #CLIPPO). Obecnie twórca rankingu najlepszych hostingów Jak Wybrać Hosting, w ramach którego testuje, sprawdza i recenzuje usługi hostingu stron WWW oraz publikuje poradniki dotyczące technologii internetowych i ich wykorzystania.


Jest wiele kwestii, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze hostingu. Wpływają one na to, jak efektywnie będzie działała strona WWW. Dziś omówię 8 parametrów, o których nie mówi się zbyt często kontekście wyboru najlepszego hostingu dla sklepu internetowego.

Mniej oczywiste parametry, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu

Parametrami, na które najczęściej zwracamy uwagę, podczas wyboru hostingu dla sklepu internetowego są:

  • Ilość stron
  • Miejsce na serwerze
  • Transfer
  • Poczta i konta e-mail

Stanowią one jednak absolutną podstawę kryteriów oceny hostingu. Dzisiaj skupimy się na nieco mniej oczywistych parametrach, które również mają ogromne znaczenie.

Jaki jest rodzaj dysków i ograniczenia z nim związane?

Różne rodzaje dysków mają odmienne parametry, które warunkują szybkość i ilość odczytywanych danych, a także operacje możliwe do wykonania w ciągu sekundy. Możemy wyróżnić trzy rodzaje dysków: HDD, SSD i SSD NVMe. 

Ich funkcjonalność jest hierarchiczna – dyski HDD oferują średnio najmniejszą prędkość, SSD już znacznie szybszą, a SSD NVMe są nawet 10 lub 11 razy szybsze od standardowych dysków SSD.

Moc procesora (CPU)

Wszystko, co dzieje się na Twojej stronie internetowej, stanowi osobny proces. Do przeprowadzenia go niezbędne jest wykorzystanie zasobów procesora. Firmy hostingowe wyznaczają pewien limit wykorzystania tych zasobów, aby uniknąć przeciążenia całej sieci przez jednego klienta. 

Zasada w tej kwestii jest więc prosta – im większa ilość CPU proponowana przez hosting, tym lepiej. Przy czym minimalna wartość powinna wynosić przynajmniej 1 CPU (1 GHz).

Wielkość pamięci podręcznej RAM

Ilość pamięci RAM oferowana przez hosting warunkuje to, jak szybko będzie działała strona internetowa. Z racji tego, iż dla użytkowników liczy się jak największa prędkość ładowania – warto zadbać o to, aby pamięci RAM było jak najwięcej. Z pewnością przełoży się to na większą ilość odwiedzin. Zalecana ilość RAM dla optymalnego funkcjonowania strony powinna wynosić przynajmniej 1 GB.

Hosting z HTTP/2 czy HTTP/3?

Użytkowanie internetu opiera się na przesyłaniu danych z serwera (magazynu danych) do urządzenia końcowego (jak np. komputer, laptop czy smartfon). Dzieje się to dzięki funkcjonowaniu protokołu, zwanego HTTP. Do tej pory opracowano kilka wersji tego protokołu, a do najpopularniejszych i aktualnie używanych należą:

  • HTTP 1.1
  • HTTP/2
  • HTTP/3

Numeracja wskazuje tutaj kolejność ich powstawania. Jak można się również domyślać – najbardziej funkcjonalnym (i jednocześnie najszybszym) rodzajem protokołu jest HTTP/3, niestety nie wszystkie hostingi go oferują. Podczas wyboru konkretnego, zwróćmy uwagę na to czy posiada on przynajmniej najpopularniejszą wersję HTTP/2.

Rodzaj serwera oferowany przez hosting

Popularne hostingi współdzielone bazują zazwyczaj na jednym z trzech najpopularniejszych rodzajów oprogramowania serwerowego. Najczęściej mamy wybór pomiędzy następującymi:

  • Apache
  • Nginx
  • LiteSpeed

Pod względem wydajności Nginx okazuje się 8 razy lepszy od oprogramowania Apache. Niekwestionowanym liderem jednak pozostaje LiteSpeed, który gwarantuje optymalizację ponad 70 razy lepszą od rozwiązań Apache.

Jaką przepustowość posiada łącze serwera?

Prędkość internetu (a konkretnej przesyłu danych) w hostingu jest warunkowana przez ten sam parametr, który decyduje o szybkości domowej sieci – mianowicie przepustowość łącza serwera

To, z jaką szybkością pobierane i wysyłane są dane, ma znaczenie wtedy, kiedy na stronie internetowej udostępniane są na przykład pliki audio czy wideo. W przypadku mniejszych witryn łącze ma znaczenie drugorzędne.

Jaka jest maksymalna liczba jednoczesnych połączeń HTTP?

Ilość połączeń HTTP oznacza, innymi słowy, liczbę użytkowników, którzy mogą jednocześnie odwiedzać dany sklep internetowy. Często spotykanym ograniczeniem jest również dobowy limit tego rodzaju połączeń. Kiedy zostanie on przekroczony – strona się nie ładuje

Warto więc wybierać hostingi, które nie posiadają tego typu ograniczeń. Pozwoli to udostępniać treści użytkownikom bez względu na intensywność ruchu sieciowego.

Częstotliwość tworzenia i przechowywanie kopii zapasowych – backup danych

Backup danych jest kopią zapasową wszystkiego, co zawiera dana strona internetowa czy e-sklep. Jest przydatny w sytuacjach awaryjnych lub kiedy nastąpi włamanie na konto, lub zainfekowanie wirusem. Tę usługę oferuje przynajmniej każdy hosting. 

Kopie zapasowe powinny być wykonywane przynajmniej raz w ciągu doby – niektóre hostingi jednak oferują częstszy backup (np. co 6 godzin). Jeśli zaś chodzi o przechowywanie – najlepiej, aby jego okres wynosił co najmniej 7 dni. Takie rozwiązanie gwarantuje nam bezpieczeństwo i umożliwia szybkie rozwiązanie problemów w sytuacjach kryzysowych.

Warto również zwrócić uwagę na dostępność kopii zapasowych. Najlepszym rozwiązaniem jest możliwość zarządzania nimi z poziomu panelu administratora. Dzięki temu nie będziemy musieli poświęcać czasu na kontaktowanie się z supportem i czekanie, aż problem zostanie rozwiązany.

Gdzie znajdę najlepszy hosting? Podsumowanie

Wybór hostingu dla strony internetowej, sklepu, bloga czy innego projektu nie jest prosty. Warto jednak poświęcić nieco więcej czasu, aby uniknąć niekorzystnych sytuacji w późniejszym czasie. Dzięki temu z pewnością użytkownicy będą chętniej odwiedzać naszą stronę czy dokonywać zakupów w sklepie, a on sam będzie działał szybciej i wydajniej, oraz będzie bezpieczniejszy.


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2023!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2023!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji dla e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation