W dzisiejszym świecie e-commerce sam sklep internetowy nie wystarczy do efektywnego prowadzenia biznesu. Potrzeba zestawu narzędzi, które wspomagają sklep w zdobywaniu, utrzymywaniu i nawracaniu klientów (przeczytaj o tych trzech filarach w poście Wojtka, naszego e-commerce hackera). Jednym z takich narzędzi jest Google Tag Manager.
Bardzo wiele z tych narzędzi integruje się poprzez „wklejenie kodu”, słowa które nie raz powodują ból głowy u właścicieli sklepów.
Google Tag Manager
Czym są te kody?
Kod to kawałek programu, który zazwyczaj, zaciąga na Twoją stronę inny większy, kawałek programu potrzebny do integracji Twojego sklepu z zewnętrznym narzędziem.
Do czego służą kody?
Podstawowym celem owych kodów jest zazwyczaj monitorowanie działań Twoich klientów oraz reagowanie na nie. np.
- analityka odwiedzających
- monitoring zachowań
- monitoring koszyków
- monitoring zakupów
W reakcji na niektóre zachowania, klientowi można np. wyświetlić pop-up lub zapisać go na listę remarketingową i ścigać go potem po sieci.
Jak wstawia się kody na stronę?
Zazwyczaj wstawienie kodów wymaga wklejenia przesłanego fragmentu tekstu (kodu) gdzieś w w Twoim panelu administracyjnym. Czasami samo wklejenie nie jest wystarczające i należy dodatkowo przekazać jakieś parametry do kody np. id użytkownika lub id przeglądanego produktu. Dodatkowo kody powinny się wyświetlać tylko na niektórych stronach a nie na wszystkich.
Z czasem robi się bałagań, kodów jest cała masa, nie wiadomo który od którego programu. Nierzadko nawet po rezygnacji z usługi dodatkowej kody dalej są wpięte.
Rozwiązanie? Menadżer tagów Google
Google Tag Manager (w skrócie GTM) to jedno z rozwiązań typu „menadżer tagów”, tagów czyli owych kodów. To narzędzie, które służy do zarządzania wszystkimi Twoimi kodami w prosty i intuicyjny sposób, a dodatkowo pozwala uruchamiać kody dokładnie tam gdzie chcemy i kiedy chcemy.
Co zyskujesz dzięki Google Tag Manager?
Kontrolę. Kontrolę nad tym, co w Twoim sklepie się uruchamia i gdzie. Możesz łatwo dodać nowe kody i prosto je usunąć. Możesz również poprosić dostawce o wstawienie tych kodów do twojego GTM’a – dajesz dostęp, a potem akceptujesz (lub nie) zmiany jakie naniósł dostawca, bez ryzyka i bez straty czasu.
Jak zainstalować GTM?
Jeśli masz konto Google (lub Google Apps) to wystarczy, że wejdziesz na https://tagmanager.google.com/ i skonfigurujesz swoje konto. Jak to zrobić? Przeczytasz w kolejnym poście.
Wojciech Grześkowiak (trustisto.com) – od ponad 8 lat związany z rynkiem e-commerce, głównie od strony technologii, które ułatwiają i optymalizują prowadzenie sklepu internetowego.