środa, 9 października, 2024

Strona głównaWywiadJak założyć sklep internetowy z ubraniami - na pytania odpowiada założyciel platformy...

Jak założyć sklep internetowy z ubraniami – na pytania odpowiada założyciel platformy sklepowej Selesto Rafał Słoma

Informacji najlepiej szukać u źródła, dlatego zgłębiając temat prowadzenia sklepu z odzieżą postanowiliśmy porozmawiać z współzałożycielem platformy sklepowej Selesto. Rafał na co dzień pomaga otwierać sklepy, w wywiadzie z nami opowiada więc o jasnych i ciemnych stronach pomysłu założenia butiku online z ubraniami.

Zakładanie sklepu internetowego – krok po kroku

Od czego zacząć, decydując się na założenie sklepu z odzieżą?

Przed założeniem sklepu internetowego jest kilka ważnych aspektów, o które trzeba zadbać. Pomijając już sam pomysł i zorganizowanie towaru, musimy mieć na uwadze techniczne, urzędowe i prawne kwestie. 

Na pewno musimy odpowiedzialnie podejść do sprawy wyboru oprogramowania sklepu. Jeśli jest to nasz pierwszy sklep doradzam wybór platformy działającej w modelu SaaS, czyli abonamentowym. Sprawdzi się ona idealnie dla małych i średnich sklepów, a dużym graczom pozwoli poznać własne potrzeby, by później móc skorzystać z rozwiązania dedykowanego. Jest też to najprostsza forma założenia sklepu, a dodatkowym plusem jest możliwość rezygnacji, kiedy coś nam się nie powiedzie. 

Na samym początku sklep internetowy możemy prowadzić na zasadzie nierejestrowanej działalności. Do momentu aż nasz przychód nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia brutto. W 2020 roku jest to kwota w wysokości 1300 zł brutto w każdym z miesięcy roku. Po jej przekroczeniu konieczne będzie założenie firmy, najlepiej jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Wybór tej opcji ogranicza do minimum koszty działalności, a także zmniejsza obowiązki księgowe.

Kolejnym istotnym zagadnieniem są dokumenty zgodne z RODO. Warto je zakupić u prawnika, lub dostawcy oprogramowania. Mamy wtedy pewność, że są przystosowane do specyfiki naszego sklepu.

Ile czasu zajmuje stworzenie butiku online z ubraniami?

Pusty sklep otworzymy w kilka sekund. Natomiast, jak długo zajmie jego uzupełnienie do gotowej wersji, zależy od wielkości zakładanego sklepu, czyli ilości produktów, zdjęć, opisów, tego czy potrzebne są dodatkowe integracje, czy ile sposobów płatności i dostawy ma być do wyboru.

W większości jednak samodzielnie mały sklep można założyć w kilka godzin, a średni w kilka dni.

Istnieje też możliwość wykupienia usługi sklepu pod klucz, gdzie płacimy, za to aby odebrać gotowy sklep zrobiony według naszych wskazówek, po dostarczeniu listy produktów, zdjęć i opisów. Taka pomoc jest zawsze indywidualnie wyceniana, biorąc pod uwagę czynniki, o których wspomniałem wcześniej. Będzie to na pewno szybsze rozwiązanie, jednak warto pamiętać w tym przypadku, że ostatecznie to i tak my będziemy korzystać z tego sklepu. Dlatego czasem lepiej samemu wszystko poustawiać, jeśli nie ma pośpiechu, aby od razu nauczyć się obsługi.

Koszt prowadzenia sklepu internetowego

Jakie są początkowe koszty założenia sklepu, z którymi trzeba się liczyć?

W dużej mierze zależy to  od dostawcy oprogramowania. Są platformy w których musimy dodawać koszty poszczególnych usług, a są takie jak nasza, gdzie wszystkie funkcje,  hosting, czy certyfikat SSL wliczone są w cenę. Oprócz platformy trzeba się liczyć z koniecznością zakupienia domeny, czyli adresu www. Jej cena również zależy od dostawcy, ale w pierwszym roku wynosi ok. 10 zł, za to przedłużenie jest zazwyczaj droższe, więc warto na to zwrócić uwagę przy wyborze. 

Idąc dalej, prowadząc działalność warto zatrudnić księgową, która zadba o nasze dokumenty. Jeśli chcemy sami się tym zajmować są na rynku narzędzia, które nam w tym pomogą. Musimy też pamiętać o składkach ZUS i podatkach. 

Nie wspomnę już o oczywistym koszcie zakupu towaru, do którego należy doliczyć cenę opakowania, czy wysyłki, jeśli oferujemy darmową dostawę.

Obecnie sklepy internetowe powinny też posiadać szybkie płatności, do których Klienci są przyzwyczajeni, np. PayU. Mało kto pamięta, że taka usługa to koszt w wysokości procentu od sprzedaży, a normalnie też dodatkowa opłata. Selesto jest partnerem wielu dostawców płatności, przez co nasi Klienci cieszą się niższą prowizją. Warto również na to zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o współpracy. 

Kolejnym kosztem, o którym nikt nie myśli na początku to płatna reklama. Jeśli chodzi o branżę butików odzieżowych, aby się przebić potrzebujemy wsparcia w postaci marketingu. Szczególnie ważna jest reklama na Facebooku i Instagramie, bo to właśnie tam przebywają nasi potencjalni odbiorcy. 

Może się wydawać, że jest sporo kosztów, jednak warto mieć świadomość ich wszystkich, zanim założy się sklep. 

> Na start własnego sklepu wydałem ok. 30 tys. złotych. Historia Czarnej Siekiery <

Jakie są najważniejsze aspekty w sklepie internetowym z ubraniami?

Z doświadczenia wiem, że ludzie kupują oczami. Warto więc zadbać o odpowiednie zdjęcia. Nie chodzi mi tylko o jakość, ale też pokazanie wszystkich detali ubrania i wstawienie produktu na modelce, a nie tylko zdjęcia produktowego na białym tle. Dodatkowo bardzo istotne w kwestii estetyki sklepu jest, aby wszystkie zdjęcia były w jednakowym formacie. Pamiętajmy też o wiernym odwzorowaniu kolorów, co zapobiegnie rozczarowaniu Klientów i zwrotom. Zwracając uwagę na atrakcyjność graficzną nie zapominajmy o odpowiednio dopracowanych banerach, jest to bowiem pierwsza rzecz jaką widzi Klient po wejściu na sklep. Może go albo zachęcić, albo skutecznie zniechęcić. 

Równie ważne jak zdjęcia są dokładne opisy produktów. Ludzie lubią sprawdzać skład ubrań, czy kraj produkcji. Napisanie kilku zdań o danej rzeczy zwiększa szansę na zakup. Warto także skrupulatnie podejść do kwestii tabeli rozmiarów, im lepiej zmierzymy produkty, tym mniej zwrotów do nas będzie spływać. Pamiętajmy również, aby nie kopiować opisów od producentów i hurtowni. Bardzo źle to wpływa na pozycjonowanie sklepu, ponieważ Google traktuje takie treści jak duplikację kontentu. 

Szablon sklepu Selesto jest idealne dopasowany do branży odzieżowej.

O jakie szczegóły jeszcze warto zadbać?

W branży odzieżowej trzeba być przygotowanym na okresy promocji i różne akcje, do których ludzie są przyzwyczajeni, jak np. Czarny piątek. Warto podchodzić niekonwencjonalnie do promocji i już wcześniej przygotować strategię działania na okres wyprzedaży. Znajomość sezonów, którymi rządzi się świat mody, daje nam możliwość przewidzenia spadku i wzrostu obrotów na sklepie. Trzeba też mieć oko do trendów. Klasyka jest zawsze w modzie, ale zawsze jest jakiś nurt, który akurat jest na czasie i warto go wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż. Ważne jest jednak, aby nasz sklep był spójny, dlatego nic na siłę. 

W jaki sposób się wybić na rynku?

Na pewno jest to trudne pytanie, zwłaszcza w branży odzieżowej. Jednak powinien je zadać sobie każdy, kto chce założyć sklep z ubraniami. Obecnie butików jest tak dużo, że bez odpowiedniej strategii marki i przemyślanego wejścia na rynek będzie się ciężko wybić. Wiadomo, jeśli mamy duży budżet marketingowy będzie nam łatwiej, jednak większość nowych przedsiębiorców nie może sobie na to pozwolić. Niestety trzeba pamiętać, że tutaj konkurencją są też sieciówki. Nie będę więc mówił o tym, żeby znaleźć niszę, bo w Internecie jest już prawie wszystko, ale uważam, że warto mieć swój pomysł na to jak przyciągnąć do siebie naszą grupę docelową. 

Takim wyróżnikiem może być też darmowa dostawa lub przedłużony okres zwrotów. Często w butikach oferowane są te same ubrania lub bardzo podobne, Klienci więc sprawdzają np. gdzie taniej wyjdzie ich dostawa. Weźmy za przykład Zalando, które wprowadziło 100 dni na zwrot, co znacznie powiększyło ich grupę Klientów. Wiadomo, że na coś takiego może sobie pozwolić bardzo duża firma z odpowiednio rozwiązanym systemem logistycznym, można jednak patrząc na gigantów i ich pomysły wykorzystywać w swoim biznesie na mniejszą skalę. 

Sklep stacjonarny czy internetowy?

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że wbrew pozorom są to dwa różne biznesy i dwie różne grupy docelowe. Zupełnie innym Klientem jest ktoś, kto przyjdzie do butiku stacjonarnego, a ktoś kto zamówi ubrania online. Różnic dla Klientów jest dużo np. stacjonarnie możemy przymierzyć towar, ale stracimy więcej czasu. W Internecie natomiast mamy możliwość otrzymania powiadomienia o dostępności produktu, co w normalnym sklepie nie występuje. Dlatego też sposób prowadzenia firmy będzie tu kompletnie inny. Różny będzie też sposób promocji każdego ze sklepów.

Często osoby, prowadzące butik lokalnie zakładają sklep online i są zdziwieni, czemu od razu nie mają Klientów, skoro już zbudowali swoją bazę odbiorców. Niestety, przechodząc do Internetu musimy liczyć się z koniecznością “zaczynania od zera”. 

Jakiej rady, jako ekspert, udzieliłbyś osobom chcącym otworzyć sklep online z ubraniami?

Na pewno, aby to dobrze przemyśleli ze wszystkimi przytoczonymi przeze mnie aspektami. To ciężka praca, która daje dużo satysfakcji, tym więcej jeśli przynosi ze sobą zyski, ale na te jednak często trzeba trochę poczekać.

Marta Mierzyńska
Marta Mierzyńskahttps://trustisto.com
Customer Success Manager w Trustisto. Trustisto to zestaw narzędzi social proof dla e-commerce, które budują zaufanie i zwiększają konwersję. Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do mnie: marta@trustisto.com - podpowiem Ci, jak wdrożyć narzędzia onsite marketingu w Twoim sklepie.
RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2023!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2023!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji dla e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation