Reklama

9 kosztów, o których nie myśli przyszły właściciel sklepu internetowego

-

Decydując się na założenie sklepu internetowego musisz wziąć pod uwagę wszystkie koszty, które za tym idą. O ile łatwo jest wymienić te główne, tak te mniej oczywiste często gdzieś umykają. Własny biznes wymaga jednak skrupulatności, zwłaszcza w wydatkach, dlatego w tym artykule poznasz koszty prowadzenia sklepu internetowego, o których mogłeś zapomnieć, lub z których nie zdajesz sobie sprawy. 

Kamila Wieczorek. Marketing Manager w platformie sklepowej Selesto. Od lat zajmuje się marketingiem branży e-commerce, w tym promocją  sklepów internetowych. Ceni sobie dobry content marketing i umiejętne prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Uważa, że najważniejsze są umiejętności analizy i wyciąganie wniosków. Poza branżą interesuje się sportem i dietetyką.


Wiele wydatków związanych jest z wyborem oprogramowania do prowadzenia sklepu. Od tego, na który model się zdecydujesz może zależeć jakie koszty przyjdzie Ci ponieść na początku i w trakcie rozwoju firmy. 

Jeśli Twój wybór to oprogramowanie dedykowane, tworzone jako indywidualny projekt, wydatkiem zawsze będzie konieczność utrzymania współpracy z programistą. Będzie Ci on pomagał przy wprowadzaniu zmian, czy też gdy pojawi się ewentualny błąd. Praca programisty to koszt ok. 100/150 zł za godzinę. Podobnie jest, gdy będziesz chciał skorzystać z darmowego oprogramowania typu Open Source. Nie obędzie się bez dobrej osoby technicznej. Inaczej jednak jest w sklepach stawianych w modelu SaaS, czyli abonamentowym. W tym przypadku zarówno serwer, hosting i pomoc techniczną masz zagwarantowaną w cenie usługi. Pamiętaj jednak, że często w tym modelu jeśli będziesz chciał posiadać w sklepie pewne funkcje, będziesz musiał dodatkowo za nie zapłacić. Domyślam się jednak, że skoro chcesz założyć własny sklep różnice między wszystkimi rozwiązaniami już opanowałeś. 

Skupmy się więc na szczegółach, które mogłeś pominąć, robiąc swój kosztorys. 

1. Domena sklepu

Tak wiem…  jest to dość oczywista sprawa, ale czy aby na pewno? 

Szukając dostawcy domeny często cenę za pierwszy rok traktujemy jako stałą, a ta ulega podniesieniu po upływie 12 miesięcy. Warto więc zainteresować się o ile więcej będziesz musiał zapłacić po upływie tego okresu.

2. Szybkie płatności e-commerce

Obecny Klient e-commerce jest przyzwyczajony do możliwości dokonania zakupu w wygodny i sprawny sposób, dlatego systemy płatności natychmiastowej to must have w każdym sklepie internetowym. 

Zastanawiałeś się jakie koszty za tym idą? 

Dostawcy często na start oferują niższe lub zerowe prowizje dla nowych Klientów. Na dłuższą metę jednak prowizja ta może wynieść ok. 2,3%. Oczywiście jeśli Twoja firma się rozrośnie będziesz mógł negocjować warunki, do tego czasu jednak musisz zdać się na oferowany cennik. Innym sposobem na uzyskanie lepszych stawek szybkich płatności jest zainteresowanie się, które platformy sklepowe mają partnerstwo z dostawcami i oferują tym samym niższe prowizje. 

3. Koszt dostawy 

Coraz więcej sklepów przywiązuje uwagę do wyglądu opakowania, a także personalizacji paczki. Musisz pamiętać, że obecnie Klient nie kupuje już tylko produktu, a całe doświadczenie zakupowe. Ten czynnik może zadecydować o tym, czy w przyszłości Klient do Ciebie wróci. Coraz popularniejsze więc staje się dołożenie małej niespodzianki do zakupu, czy piękny sposób opakowania towaru. Każde zamówienie musi być odpowiednio zapakowane, uzupełnione wypełniaczem, a często również zabezpieczone. Do tego na paczkę należy przykleić odpowiednią etykietę. Wydawać się może, że liczenie kosztów jednego opakowania jest niepotrzebne, jednak przy większej ilości zamówień kwota ta może okazać się znacząca. 

Innym aspektem dostawy, o którym musisz pomyśleć to wprowadzenie darmowej wysyłki. Jej koszt często okazuje się być czynnikiem decydującym o zakupie, lub porzuceniu koszyka. Tym samym jeśli masz w sklepie darmową dostawę może być to Twoja przewaga konkurencyjna, na której możesz oprzeć swoją komunikację do Klientów. 

4. Miejsce na towar

W zależności od tego co chcesz sprzedawać i w jakim modelu biznesowym, musisz przemyśleć gdzie będziesz trzymał towar. Nie tylko teraz, ale i w przyszłości kiedy Twój sklep się rozwinie. Konieczność wynajęcia przestrzeni lub biura dla swojej działalności wiąże się z dodatkową comiesięczną opłatą. Nawet jeśli obecnie wystarcza Ci miejsce w domu, czy garażu myśląc przyszłościowo powinieneś wziąć pod uwagę, że niedługo może ono być za małe. Co za tym idzie, będziesz musiał osiągnąć większą sprzedaż, aby pokryć ten koszt.

5. Koszt prowadzenia działalności

Dla formalności wspomnę tylko o kosztach prowadzenia działalności. Samo założenie własnej firmy jest darmowe, natomiast do tego dochodzi konieczność płacenia podatków i składek ZUS. Obecnie minimalna wysokość składek, w przypadku korzystania z ulgi na start, to 362,34 zł. Po pół roku możesz przejść na preferencyjną stawkę wynoszącą 590,03 zł, jednak po dwóch latach koszt zwiększy się do 1 354,64  zł. (wszystkie wymienione stawki dot. 2020 r.)

6. Księgowość

Rozliczać działalność możesz samodzielnie za pomocą gotowych programów jak np. ifirma, czy Księgowość 360 lub skorzystać z usług księgowej. Wybór biura rachunkowego będzie dla Ciebie lepszą opcją jeśli sam nie odnajdujesz się w kwestiach księgowych, lub jeśli zwyczajnie nie masz na to czasu. Dodatkowo posiadanie profesjonalisty w tej kwestii daje Ci większe poczucie bezpieczeństwa. Wiąże się to jednak z dodatkowym kosztem. W przypadku małego sklepu internetowego koszt wyniesie około 200-400 zł netto miesięcznie. 

7. Dokumenty prawne

Będąc w temacie formalności nie sposób pominąć kwestii konieczności posiadania na sklepie dokumentów prawnych zgodnych z RODO. W każdy sklepie internetowym powinny być umieszczone: regulamin, polityka prywatności, obowiązek informacyjny, zgoda na przetwarzanie danych osobowych i zgoda na marketing bezpośredni. Dokumenty najlepiej jakby przygotował dla Ciebie prawnik, tak aby były dopasowane do specyfiki Twojej działalności. Pakiety dokumentów często możesz też nabyć u swojego dostawcy oprogramowania sklepu internetowego. Uważaj jednak na gotowe szablony dostępne w internecie, czy nieprofesjonalnych “specjalistów” sprzedających takie. 

8. Pozyskiwanie Klientów

Zdecydowanie jedną z najdroższych kwestii w sklepie internetowym jest pozyskiwanie Klientów. I nie mówię tutaj tylko o wydatku finansowym, ale także o konieczności poświęcenia swojego czasu. Oczywiście wszystko zależy od tego, czy chcesz swoją promocję prowadzić sam, czy powierzyć marketing zewnętrznej agencji lub freelancerowi. W tym drugim przypadku musisz wziąć pod uwagę koszt w postaci obsługi reklam, a nie tylko sam budżet na kampanię. Wydatek jaki musisz ponieść to również kwestia wyboru kanałów dotarcia, narzędzi i metod. Masz tutaj do dyspozycji:

Facebook Ads

Dla większości małych, początkujących sklepów internetowych będzie to najtańszy sposób promocji. Wszystko jednak zależy od branży w jakiej pracujesz. Minimalny koszt reklamy to 20 zł dziennie na kampanię. Jeśli na przykład masz do dyspozycji budżet całkowity w wysokości 500 zł miesięcznie nie ma sensu rozdrabniać go na wiele kanałów. Lepiej zainwestować w jeden i ewentualnie włączyć więcej kampanii. Tych do wyboru masz całkiem sporo, a którą ostatecznie wprowadzisz zależy od Twoich celów biznesowych i wspomnianego budżetu. Za pomocą Menedżera reklam na Facebooku ustawisz również reklamy na Instagramie. 

Google Ads

Są jednak branże dla których promocja w serwisie Google będzie bardziej opłacalna. Musisz się jednak liczyć z tym, że im bardziej popularny asortyment, który chcesz promować i im większa konkurencja, tym więcej pieniędzy będziesz musiał przeznaczyć na reklamy, aby znaleźć się na początku wyników wyszukiwania. 

SEO

Pozycjonowanie to kolejna metoda budowania swojej obecności w sieci, w którą warto zainwestować. To o czym powinieneś pamiętać to fakt, że jest to sposób dający długofalowe efekty, które jednak zauważysz dopiero po pewnym czasie. Masz dwie drogi, możesz zadbać o to sam, lub nawiązać współpracę z firmą pozycjonerską. To wiąże się jednak z niemałymi kosztami, wynoszącymi miesięcznie ok. 3 000 zł, lub nawet więcej. Na początek jednak wystarczy jeśli zadbasz o dobre opisy produktów, niepokrywające się z tymi od producenta, a także odpowiednie nazewnictwo kategorii i podkategorii. Nie bez znaczenia dla SEO jest też szybkość ładowania się stron na sklepie, a także płynność działania wersji mobilnej. Na to możesz zwrócić uwagę wybierając dostawcę oprogramowania sklepu. 

9. Sesje zdjęciowe

Obecnie użytkownicy internetu przyzwyczaili się do wysokiej jakości zdjęć i takich też potrzebujesz w swoim sklepie. Prezentując asortyment postaw na jakość obrazów, inaczej będziesz musiał więcej zainwestować w promocję. Odpowiednia prezentacja to klucz w sprzedaży towarów, których Klient nie może zobaczyć, ani dotknąć. Stąd też niekiedy potrzeba poniesienia nakładu na profesjonalną sesję zdjęciową, która pokaże wszystkie aspekty i detale Twoich produktów. 

Jak widzisz prowadzenie sklepu internetowego wymaga pewnego budżetu, wydatek o którym jednak najczęściej zapominają początkujący to CZAS. Otworzyć sklep można nawet w 10 sekund, ale rozwinięcie go to zawsze kwestia czasu i pracy. Żaden butik online, nawet ten najpiękniejszy, nie zacznie sprzedawać, jeśli nie zbudujesz najpierw swojej obecności w sieci. Tym samym im mniejszy masz budżet na działania, tym więcej godzin będziesz musiał sam poświęcić. 

Mogę Ci jednak zagwarantować, że pojawią się tematy, o których nie myślałeś, a którym będziesz musiał poświęcić swoją uwagę. Pamiętaj, zatrudniając ludzi musisz również nadzorować ich pracę i czuwać nad wynikami. Rozważ więc czy stać Cię przede wszystkim na ten wydatek, bo jeśli zainwestujesz we wszystko inne, a nie będziesz miał możliwości doglądać swojego biznesu, to może się on okazać stratą czasu i pieniędzy.


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

Mamy 2020!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2020!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.