poniedziałek, 3 października, 2022

Strona głównaMarketingMarketing AutomationPop-upy w ecommerce. Jak robić to dobrze?

Pop-upy w ecommerce. Jak robić to dobrze?

Wykorzystujesz pop-upy w swoim sklepie internetowym, ale nie przynoszą one żadnej korzyści? A może zastanawiasz się nad ich wprowadzeniem, ale obawiasz się, że zirytowany klient szybko opuści Twoją stronę?

W tym artykule przedstawimy Ci, czym dokładnie jest targetowanie pop-upów i jak istotne z punktu widzenia branży e-commerce jest ono obecnie. Czy jest to nadal dobry kierunek, jeśli chodzi o komunikowanie wartości naszego sklepu? Zanim wprowadzisz je do swojego sklepu, pozwól, że wskażemy Ci drogę, jednocześnie zwiększając Twoje szanse na uzyskanie zamierzonej konwersji, dodatkowo obniżając możliwość porzucenia koszyka Twojego sklepu.

Czym jest pop-up?

Pop-upy, czyli wyskakujące okienka w witrynach sklepów internetowych. Kojarzą się głównie z irytującą reklamą, która wyświetlana jest w najmniej oczekiwanym momencie. To właśnie w latach 90 zyskały one dużą popularność, jednak wykorzystywane były w sposób nieodpowiedni i agresywny. W odpowiedzi na irytującą komunikacje użytkownicy zaczęli sięgać po pierwsze programy do ich blokowania.

Ich wykorzystanie jest jednak ciągle skutecznym rozwiązaniem dotarcia do odbiorcy. 

Trzeba podejść do tematu jednak nieco inaczej, stosując bardziej zaawansowane metody targetowania i personalizacji.

Personalizacja

W Trustisto wykorzystujemy algorytm personalizacji i targetowania. Pozwala on na bardziej spersonalizowane komunikowanie pop-upów, w zależności od konkretnego zachowania odbiorcy na stronie sklepów. 

To ta sama sytuacja, w której wiesz, że ktoś potrzebuje znaczka pocztowego, aby wysłać list. Jeśli zaoferujesz mu zakup takowego w momencie, kiedy jego intencją będzie wysyłka listu sprzedaż stanie się łatwa.

Skąd jednak mam wiedzieć takie rzeczy?

Nie musisz. Trustisto zbiera dane, a Ty możesz je wykorzystać w dowolny sposób.

Zatrzymaj klienta i zyskaj

Wyobraź sobie moment, w którym odbiorca wcześniej dokonał już zakupu za min. 100 PLN, a obecnie jest na stronie produktu, który kosztuje również 100 PLN. W przypadku takiego klienta możemy uznać, że szansa na dokonanie kolejnej transakcji jest wysoka, a lojalizacja w e-commerce jest obecnie najważniejszym zadaniem. Zwiększa to bezpośrednio wskaźniki LTV (zysk, jaki osiąga firma przez okres współpracy z klientem) i często AOV (średnia wartość zamówienia). W takim konkretnie przypadku pokazanie pop-upu z rabatem na kolejny zakup (w momencie próby opuszczenia strony), może okazać się strzałem w dziesiątkę. Za jednym zamachem lojalizujemy już wcześniej zdobytego klienta. Zwiększamy również szansę na dokonanie kolejnych zakupów przez tego samego użytkownika.

Czy byłoby to możliwe w innych systemach, które stosują standardowe targetowanie pop-upów?

Niekoniecznie… Dlaczego?

Przede wszystkim nie będziemy tam w stanie określić konkretnych warunków, w których pop-up miałby się wyświetlić i co najważniejsze – komu miałby się wyświetlić.

Standardowe systemy do Marketing Automation byłyby w stanie wyświetlić jedynie komunikat wszystkim użytkownikom sklepu, którzy próbują wyjść z karty przeglądanego produktu. Ale czy to dobra strategia w momencie, kiedy chcemy dotrzeć jedynie do osób, które już coś kupiły i na dodatek był to produkt o wartości przynajmniej 100 PLN? 

Konkretną wiadomość możesz wyświetlić osobie, która trafi do Ciebie z kampanii płatnej np. facebook ads. Zupełnie inny natomiast komunikat wyświetlimy komuś, kto dostał się do Twojego sklepu organicznie. W tej sytuacji możesz zaproponować większą promocję, ponieważ pozyskanie odbiorcy nie kosztowało Cię tak dużo.

W powyższym przykładzie zastosowaliśmy warunki takie jak:

  1. Obecny klient/ dokonał zakupu
  2. Wartość zrealizowanych zakupów > 99 PLN
  3. 5 sekund na stronie produktu

Wyzwalaczem (eng. trigger) byłby tutaj moment, w którym użytkownik próbuję opuścić stronę sklepu.

Zwiększ wartość koszyka klienta

Innym przykładem jest sytuacja, kiedy nowy klient wrzuca produkty do koszyka i jest na etapie składania zamówienie. Wtedy możesz wyświetlić mu pop-up z produktami komplementarnymi lub promowanymi przez sklep.

Tę samą taktykę stosuje McDonald’s. A może frytki do tego? Kojarzysz? 

W ten sposób dajesz sobie realną szansę na zwiększenie wartości koszyka. 

Warunki, które możesz zastosować w związku z tym przykładem to: 

  1. Nowy klient (określamy staż użytkownika)
  2. Długość sesji > 5 minut (300 sekund)
  3. Produkt w koszyku (na przykład: ekspres do kawy (identyfikacja po numerze ID) – zaproponuj dedykowany temu modelowi filtr lub odkamieniacz)

Wyzwalaczem będzie tutaj kliknięcie w button “złóż zamówienie”. 

Ups, produkt niedostępny

A co w sytuacji, gdy klient wejdzie na dany produkty, który akurat w tym momencie jest niedostępny? Czy oznacza to straconą szansę do jakiejkolwiek sprzedaży? 

Warto zachęcić go do zakupu innego produktu, który jest zbliżony wyglądem/ parametrami do aktualnie niedostępnego.

Jakich przykładowych warunków użyjemy w tym przypadku:

  1. Produkt niedostępny
  2. Źródło pozyskania ruchu: Ceneo

Wyzwalaczem będzie spędzenie przez użytkownika przynajmniej 5 sekund na karcie niedostępnego produktu.

UWAGA: W przypadku, kiedy źródłem pozyskania ruchu jest Ceneo i wiemy, że zapłaciliśmy już za przejście użytkownika na witrynę Twojego sklepu, to warto zachęcić potencjalnego klienta wyższym rabatem lub promocją, aby go nie stracić.

Czy personalizacja jest tak istotna?

Czy koniecznym jest stosowanie tak skomplikowanych uwarunkowań? Czy nie mogę po prostu wyświetliać pop-upów wszystkim, którzy są na stronie mojego sklepu? Przecież czym więcej osób zobaczy komunikat reklamowy, tym większa szansa, że podejmie działanie, prawda?

Tu odpowiedź będzie negatywna, a dlaczego?

Przypomnij sobie, ile razy denerwowały Cię wyskakujące okienka. Jak często zdarzało się, że po wejściu na stronę internetową danego sklepu, pop-upy z rabatem atakowały Cię natychmiast?

Twoim celem było na tamtą chwilę zapoznanie się ze sklepem i jego ofertą. Jesteś na samym początku ścieżki zakupowej. Nie interesuje Cię zniżka, bo nie wiesz jeszcze, czy chcesz cokolwiek kupić. Atakowanie w takiej sytuacji pop-upami z 10% zniżką na pierwszy zakup niekoniecznie będzie dobrym pomysłem, nie sądzisz?

No właśnie. Identyczna sytuacja ma miejsce w głowach Twoich potencjalnych klientów.

Podsumowanie 

Podejście generyczne to droga na skróty. Często może zaprowadzić Cię ona w ślepy zaułek, z którego ciężko zawrócić. Warto mieć to na uwadze.

Czasy personalizacji i indywidualnego dopasowywania komunikatów reklamowych do Twojego odbiorcy, to już nie przyszłość. To teraźniejszość. Warto się z nią zmierzyć, aby nie tyle pozostać konkurencyjnym, co wyprzedzić swoją konkurencję.

Mamy 2022!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2022!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Marta Mierzyńska
Marta Mierzyńskahttps://trustisto.com
Customer Success Manager w Trustisto. Trustisto to zestaw narzędzi social proof dla e-commerce, które budują zaufanie i zwiększają konwersję. Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do mnie: marta@trustisto.com - podpowiem Ci, jak wdrożyć narzędzia onsite marketingu w Twoim sklepie.
RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2022!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2022!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji w e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation