piątek, 19 kwietnia, 2024

Strona głównaPoradnikPrzed jakimi wyzwaniami związanymi z pozycjonowaniem stanęły e-sklepy, które dopiero weszły na...

Przed jakimi wyzwaniami związanymi z pozycjonowaniem stanęły e-sklepy, które dopiero weszły na rynek

Przedsiębiorcy decydujący się na rozpoczęcie swojej przygody w e-commerce, stają aktualnie przed wieloma wyzwaniami, związanymi z dostosowaniem swoich przyszłych lub nowo uruchomionych sklepów do wymagań wyszukiwarki Google.

Już na samym początku planowania budowy sklepu online, najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest konsultacja tego typu zagadnień ze specjalistą SEO. O dodatkowej porcji wyzwań decydować będzie także poziom konkurencji w interesującej nas branży.

Jakub Zeid. Senior SEO Specialist. W DevaGroup odpowiedzialny za optymalizację stron internetowych, głównie z branży e-commerce. Uważa, że „odpicowanie” sklepu to podstawa sukcesu w wyszukiwarce Google.

Marek Stokowski. SEO Specialist. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.


Coraz większa konkurencja w wynikach wyszukiwania

Nieodłącznym elementem działalności w każdej, rozwiniętej branży e-commerce, tak samo jak w tradycyjnym biznesie, jest konkurencja na rynku. Jeżeli chcemy odnieść sukces, musimy przeanalizować obecną sytuację w wyszukiwarce i wyciągnąć odpowiednie wnioski z tej analizy.

Jeżeli rynek jest zdominowany przez dużych graczy, dobrą decyzją może okazać się wybranie konkretnej niszy w branży, w której możemy konkurować ceną, jakością towaru, niezawodnym działaniem sklepu i przydatną treścią, zdobywając tym samym pierwszych klientów. 

Musimy pamiętać, że głównym celem wyszukiwarki Google jest zarobek z reklam, prezentowanych w wynikach wyszukiwania, a celem pośrednim – dostarczanie jak najlepszych wyników płatnych i bezpłatnych swoim użytkownikom. Dlatego wyszukiwarka musi oceniać obecne w Internecie serwisy i dostarczać użytkownikom te zaufane i sprawdzone rozwiązania. Aby pojawić się wśród zaufanych serwisów – musimy jako nowy sklep na to zaufanie zapracować.

Profile linków konkurencji

Jednym z kluczowych czynników, które budują zainteresowanie domeną i zaufanie do niej są linki zewnętrzne (backlinki). To właśnie to wyzwanie będzie wymagało największych zasobów budżetowych i uzbrojenia się w cierpliwość. Ważnym punktem odniesienia jest tutaj aktualny profil linków, które kierują do konkurencyjnych sklepów.

Przykładowo: nowy sklep posiadający w swojej ofercie “materiał minky” – z którego szyje się np. kocyki, rożki dla dzieci – będzie musiał zmierzyć się z aktualnie rankującymi w Google sklepami. Warto sprawdzić, jak wyglądały historycznie wyniki i wyszukiwania na frazę “materiał minky” i jak zmieniały się one w czasie.

Historia TOP5 w SERP Google na frazę “materiał minky” z narzędzia Ahrefs

Domena MinkyiTkaninki.pl praktycznie nieprzerwanie od 2016 roku znajduje się w TOP5. Czołową pozycję od 2017 zajmuje jednak listing portalu Allegro.pl. Kolejne 2 domeny aktualnie rankujące w TOP5 dołączyły do wyników w 2019, a ostatnia z nich wywalczyła sobie pozycję w ubiegłym roku.

Jak wygląda profil linków tych domen? Na potrzeby analizy pominięty został serwis Allegro, z którego profilem linków na pewno nie będziemy w stanie konkurować jako mały, średni a nawet duży e-commerce.

Analiza porównawcza linków do domen z TOP5 SERP “materiał minky”

Najstarsza stażem w SERP domena posiada linki z 54 domen, dwie z nich posiadają łącza z ponad 130 witryn, a zdecydowanym liderem jest domena PunktTapicerski.pl, do której kierują linki z aż 326 obszarów. Oczywiście nie sama liczba ma znaczenie, ale również jakość odnośników prowadzących do domeny.

Jednak stosując pewne duże uproszczenie, można założyć, że minimalnym celem działań link buildingu musi być zdobycie łączy z około 100 domen. Warto pamiętać, że analiza dotyczy małej/średniej branży.

Czas w kontekście efektów SEO

Aby działania przyniosły zamierzone efekty, musimy rozłożyć je w czasie – Google zakłada, że właściciele stron internetowych nie powinni pozyskiwać linków samodzielnie, a powinny być one efektem naturalnej wymiany informacji pomiędzy Internautami. Zdecydowanie bardziej naturalnym rozwojem jest stopniowe zdobywanie popularności wśród klientów, niż jeden nagły wzrost popularności (chociaż i to często się zdarza, np. przy dużej kampanii w kanałach TV dla nowych marek).

Wykres liczby domen linkujących do domeny bawelna-tkaniny.pl na przestrzeni ostatnich lat

Jak można zauważyć na powyższym wykresie, swoja popularność w sieci domena bawelna-tkaniny.pl budowała stopniowo od 2017 roku. Zaczynając w danej branży, musimy również pamiętać, że konkurencja może nadal rozwijać swój sklep i pozyskiwać do niego kolejne linki.

Stopniowy wzrost można zaobserwować również w widoczności badanej domeny:

Widoczność domeny bawelna-tkaniny.pl w TOP3 i TOP10

Konkurencyjna domena do swojego najlepszego poziomu widoczności w czerwcu 2020 dochodziła przez ponad 2 lata.

Oczywiście nie warto na starcie załamywać rąk! Powyższa analiza nie ma celu zniechęcić, ale uświadomić, że osiągnięcie sukcesu wymaga nakładu pracy, budżetu oraz przede wszystkim cierpliwości w dążeniu do celu. Każdego kolejnego dnia użytkownicy Google wpisują nowe zapytania w polu wyszukiwarki i potencjał do zagospodarowania jest ogromny, a patrząc na rozwój rynków w innych krajach świadczy o tym, że mamy jeszcze w Polsce miejsce dla nowych sklepów e-commerce.

Dobór odpowiednich słów kluczowych – nie sam najwyższy wolumen wyszukiwań ma sens 

Dobór słów kluczowych powinien być jednym z najważniejszych momentów planowania strategii SEO dla sklepu. Na tym etapie zdarzają się błędy, które rzutują na skuteczność takich działań. W jaki sposób podejść do wybrania słów kluczowych, by nie żałować?

Przede wszystkim należy kierować się nie tylko liczbą miesięcznych wyszukiwań, ale i ich konkurencyjnością. Bardzo często właściciele sklepów kierują się głównie liczbą wpisanych haseł, wybierając tylko te najbardziej ogólne. Oto przykład fraz dla branży odzieżowej:


Baza słów kluczowych w Senuto

Liczby miesięcznych wyszukiwań kuszą, jednak należy się nastawić na ciężką walkę. W wielu branżach to praca na długie lata, nawet z budżetami ponad 10 tys. zł na link building. Czy zatem nie ma sensu prowadzić działań SEO dla konkurencyjnych branż? Oczywiście, że warto, ale należy do fraz podejść szerzej.

Jest wiele słów kluczowych, które mają znacznie mniej wyszukiwań – a ich zaletą jest mniejsza konkurencyjność. Na przykładzie jednego ze sklepów widzimy, że jest wiele fraz związanych z sukienkami:


Baza słów kluczowych w Senuto

Przeszliśmy w ten sposób do pierwszego ze sposobów poszukiwania pomysłów na słowa kluczowe – podczas analizy konkurencyjnych sklepów. Dokładną instrukcję, jak to zrobić, znajdziesz w tym artykule.

Kolejnym ze sposobów jest analiza słów na podstawie wybrania treści bazowej. Możemy tego dokonać z użyciem m.in. bazy słów kluczowych w Senuto – wystarczy wpisać dowolne hasło i analizować powiązane z nim treści o mniejszym potencjale wyszukiwań.

Oto przykład wyników:

Baza słów kluczowych w Senuto

Finalnie, w przypadku doboru słów kluczowych należy zwrócić uwagę na odczytaną przez Google intencję wyszukiwania. Google stara się zinterpretować czego oczekuje internauta i w zależności od tego, dostosowuje wyniki.

Gdy intencja zostanie odczytana jako zakupowa, do TOP10 będą wpuszczane tylko te strony z indeksu, które mają możliwość sprzedaży. W przypadku odczytania intencji pozyskania informacji – do TOP10 można dostać się tylko z obszernymi treściami, które często są podstronami na blogu sklepowym. W jaki sposób sprawdzić obecnie odczytaną intencję dla danego słowa? Warto ręcznie przeanalizować wyniki dla danego słowa.

Więcej na temat rodzajów treści w e-commerce możesz przeczytać w tym artykule.

Zaplanowanie architektury sklepu 

W sytuacji, gdy mamy już przeanalizowane słowa kluczowe, zweryfikowaną intencję wyszukiwania – warto zaplanować podstrony w strukturze serwisu. W przypadku treści kluczowych, które mają na celu wyświetlenie treści blogowych – sprawa jest dość oczywista. Budujemy odpowiednie treści, które w 100% odpowiadają na zapytanie. W przypadku fraz sprzedażowych, należy zastanowić się, czy lepiej będzie pasowała:

  • karta produktu,
  • podkategoria,
  • a może specjalny tag, który łączy ze sobą produkty o tych samych cechach?

Aby pomóc sobie odpowiedzieć na pytanie – w jaki sposób zaplanować strukturę sklepu – warto przeanalizować i sprawdzić sklepy konkurencyjne. Oto przykład bardzo rozbudowanej listy podkategorii w e-sklepie:

Menu górne sklepu modnakiecka.pl

W sytuacji, gdy mamy już obszerną listę słów kluczowych i podjęliśmy decyzję o tym, do jakiego typu podstron warto je przyporządkować – powinniśmy dopiero teraz przejść do decydowania o rodzaju rozwiązania technologicznego i wykonawcy, który już w oparciu o naszą wypracowaną ze specjalistą SEO strategię – zbuduje odpowiednią strukturę sklepu.

Wybór odpowiedniego rodzaju rozwiązania – Sass lub Open Source 

Podczas poszukiwania odpowiedniego rozwiązania sklepu internetowego, mamy do wyboru wiele produktów, które dzielą się zazwyczaj na Sass oraz Open Source. Jakie są główne różnice w kontekście wdrażania konkretnych rozwiązań SEO?

  • Sklep w modelu Sass

To sklep utrzymywany na serwerze twórcy i często dostępny w tanim abonamencie. Z perspektywy firmy, otwierającej sklep online – same zalety. Niestety zawsze jest tzw. druga strona medalu. Rozwiązania te charakteryzują się brakiem dostępu do kodu sklepu i możliwości wdrożenia bardziej dedykowanych rozwiązań. Oznacza to, że wszelkie zmiany w wyglądzie i budowie sklepu najczęściej dokonuje tylko producent. Musimy wtedy przygotować się budżetowo na dość duże stawki za roboczogodzinę zmian.

  • Sklep w modelu Open Source

Tego typu sklep daje nam możliwość ingerencji i zmiany, zarówno wyglądu, jak i funkcjonalności sklepu. Z uwagi na to, że kod sklepu jest otwarty i ogólnodostępny – możemy wybierać między szerszą grupą specjalistów zajmujących się wdrożeniami e-commerce.

Czy są jakieś minusy? Nie ma rozwiązań bez wad, więc i tu warto wspomnieć o konieczności utrzymywania sklepu na swoim serwerze i posiadaniu najlepiej stałego wsparcia programisty, który będzie reagował przy ewentualnych awariach i wdrażał nowo zaplanowane funkcjonalności sklepu.

Zapraszam do dokładnej lektury różnić między w/w rozwiązaniami i najczęściej wybieranymi silnikami sklepów internetowych.

Podsumowanie 

Działania SEO dla sklepu internetowego stają się coraz trudniejsze i wymagają większego nakładu finansowego. Mamy jednak możliwość poprowadzenia kampanii tak, by maksymalizować szanse pozyskania ruchu – nawet jeśli mamy silnych konkurentów w SERP. To co jest ważne, to świadomość nie tylko kosztów, ale również okresu oczekiwania na uzyskanie efektów oraz konieczności odpowiedniego zaplanowania naszych działań.

Należy pamiętać, że specjalista SEO potrzebny jest już na etapie planowania otwarcia sklepu, a nie dopiero gdy mamy gotowy produkt (czyli sklep z zakodowanym layoutem i funkcjonalnościami). Korekta tego, co już zaplanowano, jest w większości przypadków dużo kosztowniejsza niż wykonanie tego na etapie projektowania sklepu.


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2023!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2023!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji dla e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation