Założyciele firmy Daniel i Gabriela Michalscy stworzyli ekosystem umożliwiający obieg opakowania w cyklu zamkniętym od projektu po sprzedaż, możliwość zwrotu, czyszczenie, aż do ponownego użycia. – Opakowanie wielokrotnego użytku jest bardzo ekologicznym rozwiązaniem, a co za tym idzie, sklepy, które zdecydują się na jego wprowadzenie zyskają pozytywny wizerunek – powiedział nam Daniel Michalski, współzałożyciel Loopako.
Historia powstania Loopako
Pomysł na opakowanie wysyłkowe wielokrotnego użytku pojawił się podczas rozmowy o zalegających pozakupowych kartonach w garażu. – Jak masz czteroosobową rodzinę to wiesz o czym mówię. Zwłaszcza przy zakupach dla dzieci okazało się, że często coś zwracaliśmy ze względu na nietrafiony rozmiar. Pomysł z opakowaniem, które można używać wiele razy wydał nam się na tyle ciekawy, że zaczęliśmy o nim poważnie myśleć – opowiada Michalski.
Po przeprowadzonych badaniach z klientami e-commerce oraz ze sklepami okazało się, że pomysł spodobał się znacznej większości. Nakreślili więc ideę, a później zabrali się za dopracowanie pomysłu. Jak przebiega cały proces z perspektywy właściciela sklepu, jak i odbiorcy? Po stronie sklepu nie wprowadza właściwie żadnych nowości. Sklep zamawia potrzebną ilość opakowań i pakuje w nie produkty. Klienci zwracają puste opakowania, zaś Loopako zabezpiecza logistykę związaną ze zwrotem opakowań przez klienta.
Etapy
– Do sprzedawcy wracają opakowania ze zwrotami konsumenckimi oraz te zwrócone w jego sklepie stacjonarnym (jeśli taki posiada). Następnie sklep przekazuje nam opakowania, a my przygotowujemy je do ponownej wysyłki – mówi Daniel Michalski. Zwrócone opakowania poddane zostają serwisowi, czyli procesowi czyszczenia i dezynfekcji. Tak przygotowane będą mogły zacząć swój cykl od nowa. Opakowania, których nie będzie można powtórnie wykorzystać, zostaną dostarczone do zakładu zajmującego się przetwórstwem i przerobione na nowe przedmioty.
Co z klientem końcowym? Po otrzymaniu zamówienia będzie mógł bez żadnych opłat zwrócić puste opakowanie w jednym z punktów partnerskich. Ma również możliwość zwrotu zakupionego towaru do sklepu korzystając z opakowania wielokrotnego użytku. – Docelowo myślimy o wprowadzeniu systemu bonusów za zwrot opakowania przez klienta – dodaje.
Czym jest Loopako
Czym tak naprawdę jest Loopako? Z czego składa się wielorazowe opakowania? Cechy, które przypisano Loopako to lekkość, elastyczność, wytrzymałość i wodoodporność. Jak przekonuje Daniel Michalski, Loopako powstało z materiałów pochodzących z recyclingu i nadaje się do powtórnego przetworzenia. Do wykonania opakowania wykorzystano materiały polimerowe oraz specjalną laminacje dla wzmocnienia konstrukcji. – Dzięki temu jest w stanie przetrwać 30 wysyłek. Podczas produkcji naszych opakowań ślad węglowy jest kilka razy mniejszy niż przy produkcji opakowania kartonowego – mówi współwłaściciel Loopako.
Dziś Loopako swój przekaz marketingowy kieruje przede wszystkim do sklepów z odzieżą i obuwiem, choć już dziś zespół pracuje nad innymi modelami opakowań wielokrotnego użytku. Sklep, z którym przeprowadzono pilotażowe wysyłki był zaskoczony pozytywnym odbiorem klientów.
– Bez informacji na jego stronie ponad 60% klientów wybrało opakowania wielokrotnego użytku. Świadczy to o dużym wzroście świadomości ekologicznej konsumentów. Sklep otrzymał wiele pozytywnych komentarzy od swoich klientów, a nasza firma mnóstwo pytań od innych sklepów zainteresowanych opakowaniami wielokrotnego użytku. Mamy nadzieję, że już niedługo opakowania zwrotne będą standardem wśród e-commerce – dodał Daniel Michalski.