Zrób porządek na wiosnę. Jak samodzielnie przeprowadzić audyt sklepu internetowego?

-

Zbliża się wiosna, a wraz z nią wielkie porządki. W tym czasie warto też „posprzątać” w sklepie internetowym, czyli wykonać audyt. Pomaga on sprzedawcom zbadać błędy w infrastrukturze, błędy w SEO czy też UX. Jak go przeprowadzić? O tym w poniższym poradniku.

Po co robić audyt? W rękach doświadczonych analityków może on usprawnić sprzedaż i znacząco zwiększyć konwersję. W jaki sposób? Oto kilka praktycznych porad dla właścicieli e-commerce.

Erwin Wilczyński. Chief Commercial Officer IdoSell. Od 15 lat zajmuje się handlem i marketingiem internetowym. Sprzedawał zarówno zabytkowe ryciny, jak i części samochodowe. Uważa, że w internecie da się sprzedać prawie wszystko. Trzeba tylko zadbać o to, aby klient mógł jak najlepiej doświadczyć produktu i zagwarantować mu poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa.

Sonia Mrzygłocka-Pyć. Marketing Copywriter IdoSell. Z wykształcenia specjalistka od komunikacji społecznej i medialnej oraz literaturoznawca. Z zamiłowania i doświadczenia dziennikarka i copywriter. Przez dekadę uczyła się pisać i rozmawiać z ludźmi w trzech redakcjach. Ostatnich pięć lat spędziła na pracy dla jednego z największych dzienników w Polsce. Czas pandemii sprawił, że porzuciła dziennikarstwo na rzecz branży IT, a właściwie dla e-commerce.


Od czego zacząć audyt?

W skrócie – audyt sklepu internetowego, to testowanie i analiza tego, jak działa e-sklep, czy dobrze i efektywnie sprzedaje oraz czy wszystkie narzędzia, których używa, przekładają się na dobrą konwersję. Przed audytem warto zadać sobie pytania:

  • Co można poprawić w sklepie, żeby klienci kupowali więcej?
  • Jakie wykonać optymalizacje, żeby częściej dochodziło do sprzedaży?
  • Jakie kroki podjąć, żeby klienci częściej do nas wracali?
  • Jak zwiększyć konwersję i czy sklep spełnia standardy bezpieczeństwa? 
  • W którym momencie (ścieżki sprzedażowej) klienci opuszczają sklep?
  • Jak długo ładuje się Twoja strona sklepu, a jak długo strony konkurencji?

Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą wykonać solidny audyt, który w konsekwencji usprawni sklep oraz te aspekty biznesu, które najbardziej kuleją. Audyt pozwala utrzymać konwersję i optymalizację na stałym poziomie albo prowadzi do rozwoju firmy i regularnych wzrostów. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest lekiem na całe zło. To dla sprzedawcy sygnał co zrobić, żeby to lekarstwo znaleźć.

Kiedy przeprowadzić audyt?

Audyt sklepów internetowych powinien odbywać się przed większymi zmianami, np. przed migracją, re-designem, dużą kampanią promocyjną, czy też rozpoczęciem współpracy z nową agencją SEO. O audycie można również pomyśleć w momencie, w którym w sklepie zdarzają się częste awarie oraz gdy w e-sklepie jest większy niż zwykle współczynnik porzuceń zakupów.

Jak to działa?

Przed rozpoczęciem audytu trzeba zastanowić się, pod jakim kątem będzie wykonywany. W e-commerce jest ich kilka. Oto one:

1. Audyt UX

Dotyczy wrażeń użytkowników. Merchant dowiaduje się, co odczuwa klient, który odwiedza jego stronę internetową. Analizie podlegają m.in. strona główna, koszyk zakupów, podstrony, dostępne metody płatności, funkcjonalność reklam czy też komunikatorów. Sprawdzamy również, czy są dodane i pokazują się poprawne ikony kurierów i płatności, czy elementy interfejsu typu buttony czy inputy są zgodne z przyjętym stylem wizualnym dla całego szablonu lub czy fonty mają odpowiednią wielkość zgodną ze stylem wizualnym całego szablonu.

2. Audyt SEO

Polega na weryfikacji meta tagów, sprawdzeniu opisów produktów, linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym, analizie słów kluczowych, sprawdzeniu, które z nich przynoszą największy ruch w sklepie i przekładają się na konwersję.

3. Audyt techniczny

Jego celem jest sprawdzenie prędkości ładowania strony, jej bezpieczeństwa, indeksacji adresów URL, poprawności wdrożenia danych struktur oraz czy występują jakiekolwiek błędy techniczne.

4. Audyt działań marketingowych

Analiza skuteczności ruchu z różnych źródeł np. social media, SEO/SEM oraz porównać je z działaniami konkurencji. To pomoże dopasować narzędzia i kanały komunikacji do specyfiki prowadzonego biznesu.

5. Audyt wersji mobilnej

Co tutaj sprawdzić? Przede wszystkim należy dokonać weryfikacji liczby kliknięć na dokonanie zakupu. Warto też zwrócić uwagę na UX w wersji mobilnej, przeanalizować trudności i czas, które są potrzebne do dokonania zakupu w mobile.

6. Audyt konkurencji

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, czym konkurencyjne sklepy różnią się od naszego, jakich narzędzi używają, co podoba się ich klientom oraz jakie są ich mocne i słabe strony.

7. Audyt contentu sklepu internetowego

Polega on na sprawdzeniu, jak nasze dodatkowe treści wpływają na klientów, czy teksty na blogu są często czytane, czy przekłada się to na pozycjonowanie, czy poradniki, wideo czy też lookbooki mają wpływ na sprzedaż produktów.

To, który z powyższych audytów wybierzemy, jest zależne od kondycji sklepu i jego indywidualnych potrzeb. Jeśli platforma ma awarie, trzeba będzie sprawdzić sklep od strony technicznej. Jeśli ma problem z ruchem na stronie, zrób audyt SEO. Można też wykonać jednocześnie każdy z nich. Dzięki temu przedsiębiorca jest w stanie jeszcze dokładniej przeanalizować działanie sklepu i potrzeby klientów.

Samodzielny audyt

Audyt można zlecić specjalistom bądź wykonać samodzielnie. W sieci znajdziemy sporo darmowych narzędzi, które w tym pomogą. Jednym z nich jest Search Console do analizy widoczności strony w Google. Pokazuje ono, na jakie słowa wyświetla się domena, a także, które słowa generują wejścia do e-sklepu. Przydatny będzie też Analytics, który analizuje ruchu na stronie i Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych. Istnieje też grupa narzędzi do analizy strony pod kątem jej użyteczności dla klientów. 

Pierwsze z nich to Optimize, które pozwala edytować kod HTML, a także dodawać reguły Javascript i CSS. To umożliwia testowanie różnych wariantów strony. Warto też skorzystać z HotJar, dzięki któremu można się dowiedzieć, w które opcje menu najchętniej klikają klienci sklepu. HotJar posiada też opcję nagrywania ruchu w czasie rzeczywistym. W ten sposób można sprawdzić, jak poruszał się internauta korzystający z Twojej strony – na komputerze lub urządzeniu mobilnym. Metrica to z kolei darmowe narzędzie, które nie tylko pokazuje statystyki odwiedzin strony, ale też potrafi określać, skąd przyszedł do nas dany użytkownik (np. z Facebooka lub z reklamy internetowej) oraz z jakiego urządzenia skorzystał i ile czasu spędził w sklepie.

Checklista audytu sklepu internetowego

Audyt to istotna część ekosystemu e-commerce, ale żeby był wykonany poprawnie i dał wskazówki, które pomogą zwiększyć ruch i konwersję, trzeba podejść do niego systemowo. Przygotowaliśmy checklistę – czyli podstawy, które powinny zostać sprawdzone podczas audytu e-sklepów. 

Sprawdź:

  • czy ustawione w panelu formy płatności są poprawnie wyświetlane, czyli czy klient widzi to, co chcesz żeby zobaczył,
  • czy są widoczne poprawne czasy dostawy,
  • jeżeli klient ma zdefiniowane produkty na zamówienie lub np. przedsprzedaż, to czy również podane informacje zgadzają się z ustawieniami czasu realizacji magazynów i dostawców,
  • czy punkty odbioru są poprawnie pokazane, czy mają poprawny adres i godziny odbioru, czy mapa pokazująca punkty, wyświetla je prawidłowo,
  • czy klient widzi poprawnie ustawione metody płatności,
  • czy podane dane do przelewu zwykłego się zgadzają,
  • czy indywidualne korzyści dla potencjalnego klienta (np. dostawa gratis od konkretnej kwoty) są dobrze widoczne.

Wykonaj:

  • testowe zamówienie,
  • testową płatność za produktu (żeby sprawdzić, czy ustawienia są poprawne),
  • testowe zamówienie produktu, z uwzględnieniem punktów lojalnościowych,
  • testowe zamówienie produktu, z uwzględnieniem oferty specjalnej, produktów gratis, kuponu rabatowego (zwróć uwagę jak rabaty są naliczane i czy pole na wpisanie i uaktywnienie kody działają dobrze),
  • testowe zamówienie w sklepie swojej największej konkurencji.

Od strony wizualnej (zwróć uwagę na) to:

  • czy są dodane i pokazują się poprawne ikony kurierów i płatności,
  • czy elementy interfejsu typu buttony, czy inputy są zgodne z przyjętym stylem wizualnym dla całego szablonu,
  • czy fonty mają odpowiednią wielkość zgodną ze stylem wizualnym całego szablonu.

Podsumowanie

Jak często robić audyt? To zależy od indywidualnych potrzeb sklepu. Jeśli z Twoich obserwacji wynika, że spadła konwersja, masz jakieś problemy techniczne lub też szykujesz się do większych zmian, pomyśl po audycie. Jeśli zaś nie masz większych kłopotów ze sklepem, rób profilaktyczny audyt co najmniej raz w roku.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

Mamy 2020!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2020!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.