W sierpniu tego roku wystartował program partnerski Decathlonu, który otworzył platformę sprzedażową dla branży sportowej. Miesiące przygotowań do premiery już dziś przynoszą efekty: 100 aktywnych partnerów i stu kolejnych w kolejce do weryfikacji.
Decathlon deklaruje, że jest światowym liderem na rynku sportowym. Produkty sprzedaje w 1500 sklepach w 55 krajach. Decathlon Marketplace to miejsce dla każdego producenta odzieży i akcesoriów sportowych.
Rozmawialiśmy z Wojciech Zięba o genezie Decathlon Marketplace.
Jaka jest geneza powstania Decathlon Marketplace? Skąd pomysł na stworzenie Marketplace’u dla partnerów?
Marketplace to globalny trend, który szybko się rozwija nie tylko w Polsce. U nas w kraju widzimy to wyraźnie po sukcesach Allegro i innych platform. Trzeba jednak przyznać, że nie ma typowo sportowej platformy marketplace i tę lukę właśnie chcemy zagospodarować. Nasz cel to być najlepszą platformą sportową w Polsce, realizować potrzeby i oczekiwania naszych klientów.
Dzisiaj rynek zmienia się bardzo szybko, zachowania klientów, nieustannie postępująca digitalizacja powoduje, że trzeba być o kilka kroków do przodu. Wierzymy również, że sport będzie coraz bardziej ważny i potrzebny w naszym życiu, dlatego chcemy mieć bogatą i zawsze najlepszą ofertę na rynku.
Jak wyglądały przygotowania do uruchomienia tego projektu?
To bardzo duży i szeroko zakrojony projekt, który musiał zostać poprzedzony pogłębioną analizą biznesową, prawną, ale również spore wyzwanie logistyczne i technologiczne. Bardzo zależało nam, aby klient zupełnie nie odczuł zmiany, aby środowisko marketplace było w pełni zintegrowane z Decathlon.pl i funkcjonowało w symbiozie. Dzięki temu klient nie napotyka przeszkód i może skupić się tylko i wyłącznie na zakupach i doświadczaniu sportu.
Kto jest grupą docelową? Kto według Waszej wizji najbardziej skorzysta na możliwości sprzedaży u Was produktów?
Każdy biznes, który tworzą prawdziwi pasjonaci sportu. Chcemy czynić sport dostępnym dla wielu, pokazywać nowe sporty i rozwijać społeczności wokół nich. Na rynku jest wiele fenomenalnych marek, których produkty klienci lubią i cenią. Takie właśnie grono partnerów chcemy mieć na Decathlon.pl
W czym Decathlon Marketplace jest lepsze od platform typu Allegro, Amazon?
Po pierwsze Decathlon tworzą pasjonaci sportu, ludzie którzy aktywnie sport uprawiają, ludzie z sukcesami w różnych dyscyplinach. Znamy się na sporcie i chętnie przekazujemy wiedzę i doświadczenia naszym klientom, czy to bezpośrednio w sklepach, czy poprzez Chat na Decathlon.pl, czy właśnie poprzez weryfikowanie i kontrolowanie oferty jaka pojawia się na Decathlon.pl. Allegro czy Amazon to gigantyczne platformy handlowe, gdzie można znaleźć wszystko. Decathlon.pl to najlepsza patforma sportowa, gdzie produkty i usługi są starannie wyselekcjonowane a partnerzy solidni i zweryfikowani.
Jak przebiega taka współpraca? Po jakim czasie od zgłoszenia mogę zacząć sprzedawać produkty w Decathlonie?
Proces staramy się upraszczać a technologicznie jesteśmy w pełni przygotowani do wdrażania nowych partnerów. Partner wystarczy, że zgłosi się do nas poprzez wypełnienie formularza przygotowanego w tym celu na stronie a następnie wspólnie określamy kolejne kroki i harmonogram wdrożenia, który średnio wynosi 2 tygodnie.
Zanim dojdzie do takiej współpracy oceniacie jakość moich produktów? Na podstawie jakich kryteriów podejmujecie decyzję?
Kluczowym elementem podejmowania współpracy jest analiza oferty i wytypowanie tych kategorii, które posiadają największy potencjał. Chcemy mieć pewność, że produkty które są prezentowane naszym klientom na Decathlon.pl są wysokiej jakości, specjalistyczne, unikalne lub po prostu zagospodarowują pewną niszę, której do tej pory sami nie zagospodarowaliśmy. Chcemy poszerzać sporty, wprowadzać nowe mniej popularne dyscypliny a przede wszystkim odpowiadać na potrzeby klientom proponując produkty, których potrzebują i które lubią.
Na jakiego rodzaju wsparcie, jako producent, mogę liczyć dołączając do Decathlon Marketplace?
Zapewniamy pełne wsparcie dla Sprzedawcy, zaczynając od procesu selekcji oraz wyboru oferty, doradztwo w zakresie optymalnego przygotowania opisów, charakterystyk jak i cen. Następnie szkolenie i przeprowadzenie przez proces wdrożenia oraz późniejsza opieka przez account managera w zakresie analizy potencjału sprzedaży i pełnego zaangażowania naszego centrum relacji z klientem w codziennych zdarzeniach na linii Klient – Sprzedawca.
Minęło dwa miesiące od ogłoszenia Decathlon Marketplace. Ile marek zgłosiło chęć udziału w programie?
Na dzisiaj to ponad 100 aktywnych partnerów, którzy sprzedają na Decathlon.pl oraz kolejka kolejnych 100, których oferta czeka na uruchomienie. Taki wynik bardzo nas cieszy i pokazuje również jaki jest potencjał na rynku. Dynamika wzrostu jest bardzo imponująca co utwierdza nas w przekonaniu, że to dobry kierunek rozwoju. Również klienci chętnie zagłębiają się w naszą ofertę docierając to do nowych, ciekawych produktów, których wcześniej nie mieli okazji spotkać na Decathlon.pl.
Wojciech Zięba. Dyrektor e-commerce z 13-letnim doświadczeniem w sprzedaży detalicznej. Jego celem jest rozwój Decathlon.pl jako numer 1 platformy sportowej w Polsce, gdzie wyjątkowe doświadczenia zakupowe przenikają się online i offline. Odpowiada za rozwój e-commerce w kierunku ekosystemu marketplace, realizację strategii Omnichannel, wdrażanie nowych technologii, innowacji sprzedażowych, procesowych i technologicznych. Każdego dnia pracuje na to, aby sport był dostępny dla wszystkich Polaków a zakupy na Decathlon.pl proste, szybkie i intuicyjne.