Sprawdziliśmy, co dla polskich e-sklepów znaczy pojęcie ekologiczna wysyłka. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że wiele i zaproszeni goście pakują produkty tak, by łatwo można było poddać paczkę recyklingowi. Co ciekawe, niektórzy z nich korzystają z jednego kartonu wiele razy, co tylko potwierdza innowacyjność w zakresie ekologii.
Jak pakować produkty tak, by zawierały jak najmniej elementów, ale jednocześnie zapewniały bezpieczny transport? Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli nam przedstawiciele sklepów Noski Noski, Westwing, Nubee oraz 9design. Na początku przyjrzyjmy się samej formie opakowań. Z jakich elementów zazwyczaj składają się przesyłki?
Bezproblemowe przesyłki
Marta Nendza z Noski Noski wymienia elementy paczek, które trafiają do klientów: karton, papierowa taśma klejąca, w której klej to skrobia aktywowana wodą i wypełnienie z papieru pakowego wytwarzanego z makulatury. – Nie umieszczamy w paczkach insertów i ulotek, dokument zakupu klient otrzymuje drogą elektroniczną. Nasza paczka wraz z wypełnieniem w całości może zostać umieszczona w kontenerze na papier – dodaje. Podobne podejście do trendu ekologicznych przesyłek ma Monika Kalisiewicz z Westwing, która deklaruje, że zespół przykłada ogromną wagę do standardów wysyłanych przesyłek.

– Najważniejsze, aby dotarły one w nienaruszonym stanie, a pozostałe po dostawie zabezpieczenia przesyłki nie stały się dla odbiorcy problemem – mówi Kalisiewicz. W większości przypadków przesyłki wysyłane do klientów Westwing umieszczane są w opakowanie tekturowe, a do zabezpieczenia przed przemieszczaniem zespół stosuje papierowy wypełniacz.
– Oba te produkty powstają z przetworzonych odpadów papierowych, co każdy nasz dostawca potwierdza stosownymi certyfikatami. Cały czas szukamy innowacyjnych rozwiązań zabezpieczenia towaru w przesyłce – dodaje Monika Kalisiewicz.
Nubee ubrania pakuje w koperty z papieru z recyklingu lub w ekologiczne torby papierowe. Większe zamówienia marka wysyła w kartonowych pudełkach z tektury z recyklingu. Mają one specjalną naklejkę do zapisania, którym użytkownikiem kartonu się jest.
– Jest to nasz specjalny projekt – Historia jednego pudełka #oneboxstory. Za jego pomocą chcemy sprawdzić, ile osób może odwiedzić dany karton i jaką podróż odbyć, zanim trzeba będzie go wymienić – mówi Maja Cieślak. Wewnątrz paczki, znajduje się m.in. informacja o zwrocie, paragon i przepis prania ubrania.
Proszę o ekologiczną wysyłkę
Czy klienci w sekcji na uwagi dotyczące przesyłki proszą o ekologiczne opakowanie? Takie pytanie zadaliśmy naszym gościom, którzy wskazali, że takie prośby pojawiają się coraz częściej. – Coraz częściej dostajemy takie prośby, a ich realizacja skutkuje pozytywnymi recenzjami oraz komentarzami – mówi Marta Nendza z Noski Noski.
Monika Kalisiewicz z Westwing zauważa, że wśród klientów wzrasta świadomość ekologiczna. Dlatego standardem Westwing jest opakowanie tekturowe powstałe z papieru pochodzącego z recyklingu, paczki wypełniane zostają także szarym papierem makulaturowym.

Zero waste czy less waste? Maja Cieślak zapewnia, że każda paczka wysłana dla klientów Nubee składa się z minimalnej liczby elementów. – Dbamy o to, aby surowce, z których powstają opakowania były maksymalnie wykorzystywane – mówi.
Zespół odpowiedzialny za wysyłkę nie produkuje zbędnych śmieci, a do paczek wkłada tylko to, co naprawdę niezbędne. – Cały czas też znajdujemy nowe pomysły na wykorzystanie zasobów, którymi dysponujemy – dodaje. Co to znaczy? Z materiałów, które są wadliwe lub nie spełniają naszych jakościowych wymagań, Nubee szyje worki, w które pakuje płaszcze i swetry.
– Materiał wykorzystujemy też szyjąc z niego np. doniczki na kwiatki, które okazjonalnie rozdajemy w naszym łódzkim showroomie. Temat odpadów jest dla nas bardzo istotny, staramy się maksymalnie wykorzystać to, czym dysponujemy i być less waste w jak największym stopniu – mówi Cieślak. Dodaje, że odpady są utylizowane (w firmie, która produkuje z nich paliwo alternatywne), a te większe przekazywane na warsztaty dla dzieci do fundacji Jaś i Małgosia.
Zdrowiej to znaczy drożej?
Czy przygotowanie ekologicznej przesyłki wiąże się z dodatkowymi kosztami dla kupującego? A może wszystkie koszty pokrywa sprzedający? Jeśli tak, to ile wynoszą? Nasi rozmówcy przyznali, że ekologiczne podejście jest droższe. Wyższy jest choćby koszt papierowej taśmy oraz elektrycznego dyspensera do taśmy.
– Dla sprzedawcy jest to oczywiście koszt, ale wraz ze wzrostem wielkości biznesu i liczby wysyłanych zamówień rośnie siła negocjacyjna, co pozwala na zakup bardziej ekologicznych materiałów w cenach porównywalnych z tradycyjnymi – mówi Monika Kalisiewicz, Westwing.
Maja Cieślak z Nubee dodaje, że z jednej strony przesyłka ekologiczna to ograniczenie się. Trzeba przecież zminimalizować liczbę elementów składowych paczki tylko do tych niezbędnych. Z drugiej jednak strony rozwiązania, które nie obciążają środowiska są zawsze opcją droższą.
Trzeba też mieć na uwadze to, że paczki wysyłane są w różne zakątki świata i przesyłka musi być odpowiednio zabezpieczona. Wiąże się to z koniecznością opakowania papierowej torby bądź koperty z papieru z recyclingu w foliopak.

– Nasz wykonany jest z recyklingowanego plastiku – jest to droższa opcja niż klasyczny plastikowy foliopak. Ale opcja zdecydowanie warta tych wydatków, bo taki plastik można wykorzystać ponownie lub wyrzucić do odpowiedniego pojemnika do ponownego wykorzystania – Maja Cieślak z Nubee.
Tylko niezbędny branding
Dla polskich e-sklepów sprzedających produkty niewielkiej wielkości, ekologiczna wysyłka nie powinna być wyzwaniem. Na rynku znajdziemy papierowe taśmy oraz inne elementy opakowań tworzone w zgodzie ze środowiskiem. Co gdy sklep sprzedaje produkty gabarytowe, np. lustra, lakierowane meble? Jak one zapatrują się na trend ekologicznej wysyłki?
Zapytaliśmy o to Krystiana Dobrzyckiego z 9design.pl. Produkty zamówione przez sklep 9design najczęściej zostają wysłane w oryginalnych, kartonowych opakowaniach producentów. Tylko w wyjątkowych przypadkach sklep stosuje dodatkowe elementy.
Niestety z uwagi na wrażliwość wysyłanych towarów, m.in. dużych luster, lakierowanych mebli i delikatnych szklanych lamp, na tę chwilę nie ma szansy na ograniczenie wykorzystania materiałów zabezpieczających do zera.

– Świadomość konsumentów w zakresie ekologii rośnie, stąd pozostaje nam zadbać, aby zarówno kartony, jak i opakowania foliowe były wykonane z materiałów, które mogą zostać powtórnie przetworzone – mówi Krystian Dobrzycki.
– Nie stosujemy jednak dodatkowych materiałów zabezpieczających bez wyraźnej potrzeby, a także coraz rzadziej wykorzystujemy folię stretch. Zrezygnowaliśmy z produkcji własnych brandowanych opakowań – jedynym elementem brandingu jest taśma pakowa, z reguły niezbędna do solidnego zabezpieczenia paczki – dodaje.
Czy regulacje prawne ułatwiłoby sklepom dostosowanie się do trendu ekologicznych opakowań? Krystian Dobrzycki uważa, że tak, bo pozwoliłyby na znacznie szybsze przełożenie się tych zmian na realne działania. Dodaje, że eko świadomość klientów rośnie, lecz bywa też „wybiórcza”.
Coraz więcej kupujemy w Internecie i wciąż istotniejsze od proekologicznej polityki wysyłkowej są czas dostawy i cena. – Najprostszym rozwiązaniem byłoby zapewne nałożenie dodatkowych opłat recycklingowych na nieekologiczne materiały pakowe – uważa współzałożyciel 9design.
Przymus czy trend?
– Zrównoważone, bardziej ekologiczne opakowanie przestaje być czymś, co fajnie by było mieć. Powoli staje się obowiązkowe, a marki, które będą liderami tych zmian zostaną przez konsumentów docenione – mówi Monika Kalisiewicz z Westwing.
Marta Nendza z Noski Noski uważa, że aby dokonać zmiany myślenia sklepów na temat pakowania zamówień najskuteczniejszy jest feedback klientów. – Jeśli klienci mają taką potrzebę i ją komunikują, sklep może wyjść temu naprzeciw. Dla nas inspiracją do znalezienia najbardziej zrównoważonego sposobu pakowania były także marki produkujące zabawki, które ograniczyły opakowania do minimum i maksymalnie zredukowały plastik – dodaje.
Ekologiczne przesyłki to tylko początek, można przyjąć szerszą perspektywę i o całym swoim biznesie myśleć w kategoriach prośrodowiskowych. Tak jak robi to Nubee, które podejmuje liczne działania w kierunku bycia less waste. Przykładem jest cała linia ubrań Jusia Less Waste powstająca z fragmentów materiałów, które są zazwyczaj wyrzucane w procesie produkcji ze względu na posiadaną wadę. Mają napisy produkcyjne, próby masy, zszycia.
– Podchodzimy do tematu ich wykorzystania w kreatywny sposób i wykorzystując te wady jako zalety, dzięki temu powstają ubrania jedyne w swoim rodzaju, zupełnie wyjątkowe i pomagające ratować planetę (cały zysk ze sprzedaży przekazujemy do Fundacji Mare, która troszczy się o ekosystem Morza Bałtyckiego) – dodaje Maja Cieślak, Nubee.
Co Wy myślicie na ten temat? Jak Wy pakujecie przesyłki przygotowane dla klientów?