Identyfikacja klienta stanowi jeden z fundamentów działania marketing automation, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu procesowi. Z tego wpisu dowiesz się, na czym on polega, czy jest zgodny z prawem, w jaki sposób można zdobywać informacje o kliencie oraz jak wykorzystywać je do zwiększania konwersji w sklepie internetowym!
Czym jest identyfikacja klienta?
Identyfikacja klienta to proces zdobywania informacji o użytkowniku, który odwiedza stronę sklepu internetowego. Może być to zarówno nowy użytkownik, który jeszcze nic nie kupił, jak i klient powracający.
W ramach identyfikacji możemy ustalić tożsamość klienta, ale także poznać jego płeć, miejsce zamieszkania, preferencje oraz powiązać go z określonym zachowaniem na stronie sklepu i historią zakupową.
W jaki sposób sklepy internetowe mogą identyfikować klientów?
Pierwszym i najbardziej oczywistym sposobem na zidentyfikowanie klientów jest rejestracja konta użytkownika.Takie zbieranie informacji o użytkownikach jest proste: klienci sami je podają wypełniając formularz rejestracji. Problem polega jednak na tym, że dla wielu osób taka rejestracja jest kłopotliwa i irytująca, gdyż wydłuża dodatkowo proces zakupowy. Uprzedzamy: jeśli nie umożliwisz klientom zakupów bez rejestracji, wielu z nich odejdzie ze sklepu, porzucając swój koszyk zakupowy.
Drugi sposób identyfikacji klientów to wykorzystanie ciasteczek (cookies) na stronie internetowej sklepu. Są to pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika, które umożliwiają przechowywanie informacji o jego aktywności na stronie. Dzięki temu sklep może zbierać informacje o tym, jak użytkownik korzysta z witryny i jakie produkty przegląda.
Trzecim sposobem identyfikacji klientów jest analiza adresu IP, z którego użytkownik łączy się z witryną. Adres IP jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do urządzenia użytkownika i umożliwia sklepowi identyfikację kraju, regionu, a nawet miasta, z którego użytkownik się łączy.
Kolejnym sposobem identyfikacji klientów jest wykorzystanie systemów logowania.
Drugi i trzeci sposób pozwolą Ci zebrać informacje o użytkownikach bez angażowania ich w wypełnianie formularzy. Jak je wcielić w życie? Sam nie musisz nic robić, nowoczesne systemy marketing automation (np. Trustisto) mają zaprogramowaną identyfikację klienta.
Czy to zgodne z prawem?
Jeśli już samo pojęcie identyfikacji klienta kojarzy Ci się ze swego rodzaju szpiegostwem, czy wyłudzaniem informacji jesteś w błędzie! W e-commerce jest to powszechnie stosowana praktyka, uregulowana prawnie.
Identyfikowanie klienta w sklepach internetowych jest legalne i często wymagane zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Identycznie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, sklepy internetowe muszą spełniać wymogi dotyczące ochrony prywatności klientów. W tym celu, zazwyczaj stosują one procedury weryfikacji tożsamości klientów, takie jak logowanie do konta, weryfikacja numeru telefonu lub adresu e-mail, aby chronić dane klienta przed nieuprawnionym dostępem lub nieuczciwymi praktykami. W przypadku zbierania i przetwarzania danych osobowych klientów, sklepy internetowe powinny działać zgodnie z wymaganiami wynikającymi z RODO (Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych). Dlatego też, przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe powinni zadbać o właściwe zabezpieczenie danych osobowych swoich klientów, a także zapewnić klientom prawo do informacji, korekty i usunięcia swoich danych osobowych.
Dlaczego warto identyfikować klientów?
Jeśli zastanawiasz się, po co Ci tak dokładne informacje o użytkownikach odwiedzających Twój sklep, śpieszymy z wyjaśnieniami.
Dzięki identyfikacji klienta:
- Będziesz mógł podzielić klientów na segmenty, by skuteczniej zarządzać bazą kontaktów;
- Twoja komunikacja marketingowa będzie skuteczniejsza;
- Dostosujesz ofertę do potrzeb klienta;
- Poznasz mocne i słabe punkty na mapie strony Twojego sklepu;
- Będziesz mógł ratować porzucone koszyki;
- Stworzysz stałą relację z klientami i sprawisz, że będą do wracali na kolejne zakupy;
… czyli po prostu zwiększysz zysk!
Nie ma automatyzacji bez identyfikacji!
Identyfikacja klienta sklepu internetowego to podstawa, która pozwala na wdrożenie marketing automation. Nie tylko pozwala ona znacząco zwiększyć skuteczność automatyzacji, ale w wielu przypadkach jest wręcz niezbędna, by podjąć wobec klienta określone działania, np. wysłać mu newsletter, uratować porzucony przez niego koszyk zakupowy, czy poinformować go o ofercie, która może mu się spodobać. Wiedz jednak, że systemy marketing automation potrafią same pozyskiwać dane Twoich obecnych i potencjalnych klientów, a więc odciążą Cię w tym procesie!