Jak pozyskiwać nowych klientów?

-

Jak prowadzić sklep internetowy? Na czym się skupić? Co robić aby zwiększać jego skuteczność? Te pytania słyszę cały czas. Słyszałem je 5 lat temu i słyszę je teraz. Nic się nie zmieniło, w tym również moja odpowiedź.

Musisz robić 3 rzeczy:

  1. zdobywać nowych klientów
  2. angażować ich na stronie
  3. oraz zachęcać powrotu, nieważne czy kupili czy nie

Proste? Proste! A więc zaczynamy.

W tym artykule pierwszy filar:

Jak zdobywać nowych klientów?

Świętym gralem 🏆 e-commerce jest dostęp do nowego, kalorycznego ruchu, czyli do osób aktualnie zainteresowanych zakupem produktów jakie oferuje Twój sklep.

Kluczem jest tu słowo aktualnie, bo tylko te osoby właśnie teraz, w tym momencie rozważają zakup konkretnego produktu. Jak do nich dotrzeć? Przedstawiam wybrane sposoby.

Wyszukiwarki internetowe

Jeśli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę konkretną frazę np. nazwę produktu, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest zainteresowany zakupem. Dlatego jest to najlepsze miejsce na zdobywanie „odpowiedniego ruchu”. Oczywiście pierwszym wyborem jest wyszukiwarka Google, ponieważ ma ona nawiększy zasięg – ponad 95%. Z pewnością powinieneś tam zaistnieć. Zbadaj jakie frazy wpisują klienci szukający produktów z Twojej kategorii – skorzystaj z Planera Słów kluczowych. Stwórz kampanię i do dzieła!

Ale uważaj… tworzenie i zarządzanie kampaniami Google to sztuka sama w sobie. Na samym początku nie będzie prosto, ale przy odpowiedniej motywacji i dobrych materiałach możesz taką kampanię z powodzeniem prowadzić samodzielnie.

Polecam kurs Google Ads od Ewy Chojeckiej, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez tajniki reklam w tej najpopularniejszej wyszukiwarce.

Reklama produktowa

Oprócz zwykłej reklamy w Google – tej która wyświetla się w wynikach wyszukiwania – wyszukiwarka ta dla sklepów internetowych przygotowała również specjalną formę reklamy tzw. Zakupy Google (z ang. Google Shopping). Jest to ta sama reklama, tyle że przybiera ona formę ze zdjęciem produktu, a więc o wiele bardziej przykuwa uwagę użytkownika. Koniecznie sprawdź ten format.

Nie tylko Google

Jak wiesz w Google reklamują się praktycznie wszyscy, dlatego być może powinieneś spróbować również reklam w wyszukiwarce Bing od Microsoftu a nawet DuckDuckGo – traktuj to jednak tylko jako dodatek. Obie platformy oferują panel reklamodawcy w języku angielskim.

Porównywarki cenowe

Porównywarki to miejsce w których klienci sprawdzają gdzie można kupić dany produkt i w jakiej cenie. Nie zawsze najważniejszym kryterium wyboru to cena. Osobiście wole kupić produkt w sklepie, w którym kiedyś kupowałem mimo, że jest tam kilka złotych drożej.

Lista porównywarek cenowych z których warto skorzystać.

Social Media

Nowy ruch możesz również pozyskać z Social Mediów, czy to w formie płatnej (reklamy) czy też w formie organicznej. Zachęcam do korzystania z obu form.

Płatne reklamy w social mediach

Portale typu Facebook oferują bardzo bogate metody kierowania reklam, dzięki czemu możesz dotrzeć do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców. Warto to wykorzystać i bardzo dokładnie przemyśleć do kogo chcemy dotrzeć.

Jeśli nie wiesz jak zacząć z reklamami na Fecebooku, zajrzyj na blog Artura Jabłońskiego który tłumaczy dokładnie jak i co ustawiać. Zachęcam też do wypróbowania jego kursów.

Nie tylko Facebook

Jeśli Twoje produkty są z kategorii moda, to bardzo dobrym medium na reklamę płatną będzie Instagram. To tam ludzie szukają inspiracji i pomysłów na swój wygląd. I tu znów polecam blog Artura.

Ruch organiczny

Bezpłatny ruch z social mediów może być czasem o wiele większy niż ten płatny wystarczy tylko się… wybić się z przekazem. No właśnie wystarczy… łatwo powiedzieć. Stworzyć unikalny post, który będzie szeroko polecany przez użytkowników jest zadaniem bardzo trudnym – ale nie niewykonalnym. To z pewnością nie może być typowy post sprzedażowy „mam promocję -10%”.

Prowadź swoje profile społecznościowe na Facebooku i Instagramie, pokazuj tam swoje produkty i ich recenzję. Zachęcaj do lajkowania i komentowania pod postami – w ten sposób Twoja wiadomość dotrze do większej grupy osób.

Influencerzy

Osobnym sposobem na zdobycie ruchu z social media jest współpraca z influencerami. Polecam wam współprace z tymi mniejszymi tzw. micro influencerami, gdzie czasem wystarczy wysłać produkt do przetestowania aby mieć ekspozycję w ich kanale social media.

Duże marki mogą pozwolić sobie na sponsoring najbardziej popularnych gwiazd social media, ale Ty możesz skorzystać z popularności tych mniejszych „gwiazd”. Jeśli ktoś ma 2 tyś obserwujących i swoim przekazem kieruje się do tej samej grupy odbiorców co Twoje produkty to spróbuj się z nim skontaktować i nawiązać współpracę.

Sprzedaż Live

Coraz modniejszym sposobem na pozyskiwanie ruch z portali typu Facebook jest organizowanie sprzedaży Live, czyli sprzedaży podczas transmisji na żywo. Wystarczy smartfon dzięki któremu możesz rozpocząć transmisję i pokazywać produktu jaki oferujesz. Niżej zamieszczam linki do profili na których często odbywają się sprzedaże Live:

Współprace między sklepami

Aby zdobyć nowy ruch możesz również współpracować ze sklepem komplementarnym. Sprzedajesz ubrania? Może zatem warto „wymienić się” klientem ze sklepem z perfumami? Jak taka współpraca mogłaby wyglądać? Można np. dołożyć ulotkę z dedykowaną promocją do zamówienia. Zarówno jeden jak i drugi biznes na takiej współpracy skorzystają.

Warto dobrze określić warunki takiej współpracy aby obie strony czuły się pewnie, z pewnością przydałaby się umowa.

Programy afiliacyjne

W internecie odstępne jest wiele programów afiliacyjnych do których możesz dołączyć ze swoim sklepiem. Rozliczenie często jest na zasadzie prowizji od sprzedaży, wiec ryzyko wejść we współpracę jest stosunkowo niskie. Podmioty afiliacyjne współpracują z tzw. wydawcami którzy zajmują się reklamowaniem produktów.

Popularne programy afiliacyjne:

Programy partnerskie

Masz klientów którzy cały czas do Ciebie wracają? Super! Możesz zrobić z nich ambasadorów Twojej marki. Zaoferuj im program partnerski, dzięki któremu mogą zarobić $$$ z każdej sprzedaży wygenerowanej przez dedykowany im link partnerski.

Większość platform sklepowych ma wbudowaną funkcjonalność programów partnerskich, wystarczy z niej skorzystać.

Jak jeszcze zdobywać nowy ruch?

Jeśli masz pomysł jak jeszcze zdobywać nowych klientów do sklepów, to podziel się nim w komentarzu.

Co dalej…

W drugiej części opiszę Wam sposoby na angażowanie użytkowników na stronie. Poświęciliście sporo czasu na zdobycie nowych potencjalnych klientów, nie można tego zmarnować.

Link do artykułu pojawi się po jego ukazaniu.


Wojciech Grześkowiak

Wojciech Grześkowiak (trustisto.com) – od ponad 8 lat związany z rynkiem e-commerce, głównie od strony technologii, które ułatwiają i optymalizują prowadzenie sklepu internetowego.


Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.