poniedziałek, 2 sierpnia, 2021

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) w sklepie e-commerce

-

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji (z ang. Conversion Rate Optimisation – CRO) w sklepie e-commerce i jak użyć jej aby zwiększyć sprzedaż.


Czym jest współczynnik konwersji w sklepie internetowym?

Współczynnik konwersji w sklepie internetowym (z ang. Conversion Rate) to stosunek liczby odwiedzających do kupujących w danym okresie czasu.


Przykład współczynnika konwersji

  • Liczba odwiedzających: 100
  • Liczba kupujących: 12
  • Współczynnik konwersji: 12%

Jak mierzyć współczynnik konwersji?

Podstawowym narzędziem do mierzenia współczynnika konwersji w sklepie internetowym jest analityka internetowa np. Google Analytics, Mixpanel itp.


person using laptop computer holding card

Jakie elementy mają wpływ na współczynnik konwersji?

Na współczynnik konwersji w sklepie internetowym wpływa szereg czynników. Możemy je podzielić na 2 główne kategorie:

  • czynniki ofertowe
  • czynniki nieofertowe

Czynniki ofertowe wpływające na konwersję to:

  • czy w sklepie jest produkt którym zainteresowany jest klient
    • czy produkt jest na stanie
  • czy cena tego produktu jest do zaakceptowania przez klienta
  • czy istnieje akceptowalna metoda dostawy do klienta
  • czy klient robił kiedyś zakupy w tym sklepie

Czynniki nieofertowe wpływające na konwersje to:

  • możliwość żłożenia zamówienia na telefonie komórkowym
    • czy sklep działa bez błędu na smartfonach
  • szybkość ładowania się strony sklepu
  • łatwy sposób znalezienia szukanego produktu
  • karta produktu, gdzie produkt:
    • ma zdjęcie dobrej jakości
    • ma bogaty opis i specyfikację
    • ma widoczną cenę oraz cenę dostawy
    • ma informacje o dostępności
  • czytelny sposób dodania produktu do koszyka
  • szybki i wygodny kontakt ze sklepem
  • prosty i łatwy proces płatności i zakupu

pen on paper

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji?

Optymalizacja współczynnika konwersji to zestaw technik, które pomogą zwiększyć liczbę osób która dokonuje zakupów, przy zachowaniu takiej samej liczby odwiedzjacych.

Przykład:

  • liczba odwiedzających: 1000
  • liczba kupujących: 16
  • współczynnik konwersji: 1,6%
  • optymalizacja konwersji do poziomu: 2,0%
  • liczba kupujących na 1000 odwiedzających: 20
  • różnica: 4 dodatkowe sprzedaże

Jakie są znane techniki optymalizacji konwersji?

Wyszczególniamy techniki ofertowe oraz nieofertowe, podobnie jak to miało miejsće w przypadku czynników wpływających na konwersję.

Techniki ofertowe:

  • krótkie promocje i wysprzedaże
  • kody rabatowe
  • … więcej technik w naszym poradniku – patrz niżej.

Techniki nieofertowe:

  • optymalizacja strony pod katem ładowania i użyteczności na mobile
  • techniki z kategorii on-site marketing:
    • aktywne
      • Overlay (inteligentne pop-upy)
      • Tobary
    • pasywne (np. socialproof, fomo)
      • przychylne opinie i recenzje produktów
      • informacje o liczbie osób które kupiły dany produkt
      • można też pokazać konkretnie kto kupił ostatnio dany produkt
      • informacje o kończącym się stanie magazynowym danego produktu
      • informacje o kończącej się promocji na dany produkt

Techniki on-site marketingu aktywne 

To wszelkiego rodzaju techniki on-site marketingu, które mogą wymagać od użytkownika podjęcia akcji czy decyzji. Najbardziej powszechną techniką są tu tzw. Overlay, czy inteligentne pop-upy, które pokazują się wybranym użytkownikom w odpowiednich momentach ich ścieżki zakupowej. Do tej kategorii zaliczają się również paski informacyjne tzw. Topbary.

Techniki on-site marketingu pasywne

Narzędzia pasywne, to rozwiązania które nie wymagają od użytkownika podjęcia akcji czy decyzji, są po to aby użytkownik je zauważył. Tu dużą rolę ma tzw. społeczny dowód słuszności, czyli socialproof. Informowanie klientów o recenzjach innych użytkowników, informowanie o liczbie osób która w tym czasie ogląda ten sam produkt, to wszystko chodź nie wymaga akcji, wpływa na decyzję klientów. 


Chcesz dowiedzieć się więcej?

Trustisto, jako dostawca usług on-site marketingu często organizuje webinary poświęcone tym technikom. Sprawdź czy niedługo nie startuje kolejna edycja i zapisz się.


Wojciech Grześkowiak

Wojciech Grześkowiak (trustisto.com) – od ponad 8 lat związany z rynkiem e-commerce, głównie od strony technologii, które ułatwiają i optymalizują prowadzenie sklepu internetowego.


Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.