Zalety i wady Shopify. Dlaczego warto wybrać tę platformę?

-

Kiedy w 2004 roku Tobias Lütke i Scott Lake zdecydowali się zbudować sklep internetowy, nie mieli pojęcia, że stworzą największą na świecie platformę e-commerce. Jedyne, co mieli w planach, to zbudowanie strony, na której będą mogli sprzedawać sprzęt snowboardowy. Potrzeba okazała się matką wynalazku, a dokładniej odkrycia.

Patryk Jakubik. Specjalista e-commerce, partner Shopify, założyciel Tale Commerce – firmy specjalizującej się w sklepach opartych o Shopify. 


Dwa lata później świat ujrzał Shopify. Na początku było to proste narzędzie do tworzenia stron internetowych z funkcją koszyka. Dziś jest to potężna platforma e-commerce obsługująca ponad 1 000 000 firm z 175 krajów.

Dla kogo jest Shopify?

Shopify to platforma dla wszystkich tych, którzy stawiają na wysoką jakość oferowanych przez siebie usług, jednocześnie nie chcą zajmować się programowaniem we własnych sklepach i mają ambicje rozwijać swój biznes. Z Shopify korzystają zarówno małe i średnie firmy, jak i duże przedsiębiorstwa. Tym drugim dedykowana jest rozbudowana wersja platformy: Shopify Plus.

Na szczególną uwagę zasługuje łatwość obsługi platformy

Nieskomplikowany sklep można założyć w ciągu kilku dni, bez pomocy programisty. Dodawanie produktów, zarządzanie kategoriami i innymi treściami jest proste i intuicyjne. Zmiana ustawień nie przyprawia o ból głowy.

Szablon tworzy wizerunek sklepu, więc ma ogromne znaczenie dla sprzedaży. Z tą myślą powstało Shopify Theme Store, w którym znajdziemy świetne szablony od różnych projektantów. Zaspokoją potrzeby wszystkich sklepów bez względu na wielkość i branżę. Każdy z nich poddawany jest kontroli jakości Shopify. Zakup takiego to jednorazowy wydatek rzędu około 700 zł. Stworzenie tej klasy szablonu od zera na rynku polskim kosztowałoby obecnie minimum 10 – 15 tysięcy zł. Shopify to spora oszczędność!

Nowy edytor szablonów Shopify

Shopify kojarzy się z szybkością i stabilnością

Obsługa ponad miliona sklepów zobowiązuje. Shopify zatrudnia ponad 7 tysięcy pracowników, którzy działają w różnych strefach czasowych, dzięki czemu wszelkie awarie są naprawiane natychmiast. Zaletą tej platformy jest jej szybkość. Strony na Shopify odpowiadają średnio w przeciągu 12 milisekund. Kosmos! Które polskie oprogramowanie może pochwalić się takim wynikiem? 

Shopify charakteryzuje także to, że bez względu na to, ile osób robi zakupy, platforma działa bez zarzutu. Także bez względu na ilość produktów w sklepie, platforma radzi sobie we wszystkich sytuacjach. Jest trochę jak wielki dom handlowy – bezpieczna, stabilna i wszechstronna. 

Shopify wciąż się rozwija i pozostaje w bliskich relacjach z “gigantami”

Nie ma tygodnia, by w Shopify nie pojawiło się coś nowego. Platforma rozwija się intensywnie i szybko, dzięki zaangażowaniu ogromnej rzeszy pracowników, partnerów i sprzedawców na całym świecie.

Shopify „kumpluje” się z Facebookiem, Google czy Pinterestem. Gdy Apple zapowiedziało zmiany w iOS 14 związane ze śledzeniem, Shopify szybko wdrożyło Facebookowe Conversions API. Z moich obserwacji wynika, że Google z kolei doskonale zna strukturę sklepów opartych o Shopify i szybko indeksuje nowe podstrony. W związku z tym są w stanie zaoferować narzędzia i usługi niedostępne na innych platformach.

Filozofia Shopify

Shopify dąży do bycia platformą maksymalnie prostą w obsłudze. Zakłada, że użytkownik nie jest programistą. W odróżnieniu od innych platform popularnych na rynku polskim, w panelu Shopify nie znajdziemy opcji usunięcia bazy danych, optymalizacji kodu HTML czy czyszczenia pamięci cache.

Twórcy Shopify przywiązują ogromną wagę do wstecznej kompatybilności, w związku z tym sytuacje, kiedy nagle coś przestaje działać na skutek zamierzonej ingerencji twórców platformy nie mają miejsca. 

Większość wprowadzanych przez nich zmian jest wstecznie kompatybilna, a te niekompatybilne są komunikowane z przynajmniej kilkutygodniowym lub nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Shopify wyznacza konkretną granicę pomiędzy danymi sklepu (zamówienia, produkty, klienci, strony informacyjne, wpisy na blogu), a wyglądem sklepu.

O aplikacjach Shopify

Jedną z interesujących cech Shopify jest ekosystem aplikacji, dzięki niemu nie jesteśmy zdani na „jedynie słuszne” rozwiązania twórców platformy, mamy możliwość skorzystania z rozwiązań zewnętrznych deweloperów.

Przykład? Funkcja opinii.

Shopify co prawda oferuje bardzo podstawową aplikację pozwalającą na zamieszczenie opinii z wybraną ilością gwiazdek, ale na tym funkcjonalność się kończy. Jeżeli takie rozwiązanie jest wystarczające, to świetnie – możemy z niego korzystać.

Ale jeżeli nie, jeśli sprzedajemy np. odzież i chcemy zapytać klienta czy rozmiarówka się zgadza, umożliwić dodanie zdjęcia, albo wysyłać powiadomienie e-mail z prośbą o opinię, możemy zajrzeć do Shopify App Store. Tam pod hasłem „reviews”, można przebierać w dziesiątkach różnych rozwiązań, dedykowanych różnym rodzajom sklepów.

Shopify App Store

W Shopify App Store znajduje się ponad 10 tysięcy aplikacji i każdego dnia powiększa się on o kolejne. Zarządzanie nimi, ich dodawania i usuwanie jest podobne do tego, co znamy ze smartfonów. Aktualizują się same.

Czy Shopify ma wady? 

Jasne, a co ich nie ma? Gdyby nie to, platforma byłaby obrzydliwie idealna i… nudna. Wady, o których myślę, nie są w żadnym wypadku dyskwalifikujące, to raczej pewnego rodzaju niedogodności.

Shopify jest firmą, której zależy na dotarciu do jak największej liczby sprzedawców i która w związku z tym oferuje uniwersalne rozwiązania, a to oznacza, że nie są one dostosowane do rynków lokalnych. Jej środowiskiem naturalnym pozostaje głównie rynek amerykański i to jego potrzebom dostosowana jest specyfika platformy. W związku z tym część rozwiązań nie jest dostępna dla firm zarejestrowanych np. w Polsce.

Rzeczą, która dla niektórych sprzedawców bywa trudna do zaakceptowania jest przebieg procesu składania zamówienia. Odbywa się on „po amerykańsku”. Składa się z trzech podstron:

  1. Podanie adresu e-mail i adresu dostawy.
  2. Wybór metody dostawy.
  3. Wybór metody płatności i opcjonalnie zmiana adresu rozliczeniowego (domyślnie adres dostawy).

Generalnie po kilku latach pracy z Shopify mogę szczerze powiedzieć, że proces składania zamówienia działa i kupujący nie mają z nim problemów. Jeśli komuś zależy na funkcjach takich jak wybór pomiędzy zamówieniem jako osoba prywatna lub na firmę, to dziś jest to jest możliwe tylko poprzez ingerencję w kod – na planie Shopify Plus.

Shopify zapowiada, że w 2022 pojawią się nowe możliwości modyfikacji działania checkout, które będą dostępne dla sklepów na wszystkich planach.

Kolejnym problemem dla sprzedawców może być niedostępność Shopify Payments. Usługa ta jako jedyna na platformie oferuje funkcje takie jak:

  • możliwość składania zamówień w wielu walutach,
  • ceny międzynarodowe (czyli cena produktu zależy od kraju dostawy),
  • brak prowizji od sprzedaży (płaci się tylko prowizję od transakcji).

Sklepom, które sprzedają za granicę i nie wystarcza im jedna waluta albo potrzebują ustalać ceny w zależności od kraju, pozostaje założenie osobnych sklepów dla każdego z rynków. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale na dzień dzisiejszy – jedyne możliwe.

Niewątpliwie Shopify Payments to jedna z najbardziej wyczekiwanych usług w tych krajach gdzie wciąż pozostaje niedostępna, m.in. u nas.

Shopify zapowiedziało na jesień wprowadzenie nowej platformy płatności, która pozwoli innym operatorom płatności na bardziej rozbudowaną integrację. Spodziewam się, że w związku z tym stanie się możliwe m.in. składanie zamówień w wielu walutach.

Czy warto wybrać Shopify?

Odpowiadałem na to pytanie niezliczoną ilość razy. Otóż: 

Tak, jeśli:

  • chcesz otworzyć sklep, który nie będzie wymagał zbyt wielu funkcji szytych na miarę,
  • nie straszna Ci obsługa klienta w języku angielskim,
  • zależy Ci na intuicyjnym panelu administracyjnym,
  • zależy Ci na świetnym wyglądzie sklepu przy niewielkim koszcie,
  • zależy Ci na stabilnej i pewnej platformie, która będzie się rozwijać wraz z Twoim sklepem.

Nie, jeśli:

  • chcesz mieć kontrolę nad każdym aspektem technicznym sklepu,
  • masz czas na „dłubanie” w kodzie,
  • sprzedajesz produkty na wagę lub w jednostkach dziesiętnych,
  • sprzedajesz „zamienniki” znanych marek,
  • potrzebujesz rozbudowanego konfiguratora produktów (np. klient może wybierać spośród wielu elementów składowych produktu, różniących się ceną).

Wybór platformy dla sklepu to ważna decyzja biznesowa, nie można kupować kota w worku. 

Shopify można wypróbować bezpłatnie, przez 14 dni i bez zobowiązań. Nie trzeba podawać danych karty, ani NIP-u firmy. Nikt nie będzie wydzwaniał, nagabywał mailowo, ani w żaden inny sposób. Sklep zostanie stworzony w przeciągu kilku sekund, bez zbędnego oczekiwania. 

Shopify w Polsce? 

Bacznie obserwuję rozwój platformy i jej pozycję na rodzimym rynku. W ostatnim czasie Shopify jest platformą coraz częściej wybieraną także przez polskie sklepy. Korzystają z niej m.in. duże sklepy takie jak Noski Noski, Huel, Le Collet, Verona, Durex, czy Paul Valentine, i setki mniejszych. Historia przeniesienia sklepu Noski Noski na Shopify to świetny temat sam w sobie, zainteresowanych odsyłam na mojego bloga, tam z pierwszej ręki można się dowiedzieć jak przyjęła się platforma.

Zakładając sklep w Polsce trzeba się liczyć z pewnymi trudnościami. Problematyczne mogą się okazać np.: brak gotowych integracji z polskimi systemami ERP, a także praktycznie brak oficjalnych integracji polskich operatorów płatności (liczę, że to się zmieni pod koniec roku).

W pewnym stopniu panaceum na te kłopoty jest BaseLinker, korzysta z niego mnóstwo moich klientów. Możliwość zaoferowania ulubionej przez Polaków formy dostawy do paczkomatu stworzyła moja aplikacja Paczkomaty InPost. Jestem z niej dumny, bo była pierwsza w Shopify App Store, ma rzeszę fanów i naprawdę ułatwia życie.

Czy Shopify jest wyzwaniem finansowym?

Czasem spotykam się z zarzutem, że Shopify jest drogie. Moim zdaniem wydatki związane z korzystaniem z platformy trzeba traktować jak inwestycję. Zainwestowane w produkt najwyższej jakości środki szybko się zwrócą i przyniosą zysk.

Koszty Shopify składają się z:

  • abonamentu,
  • opłaty Shopify (opłaty za transakcję – w zależności od abonamentu),
  • aplikacji dodatkowych (rozliczenie abonamentowe),
  • szablonu (jednorazowo, aktualizacje są bezpłatne).

Mógłbym naprawdę dużo pisać o tym, jakie możliwości stwarza Shopify. Dla mnie to fascynujący i elektryzujący temat. Moja perspektywa jest trochę inna niż większości polskich użytkowników, ponieważ wiem nie tylko jak platforma działa w Polsce, ale też jak może działać, jaki drzemie w niej potencjał. Przez kilka lat miałem okazję współpracować z Amerykaninem, który nie tylko tworzył aplikacje dla Shopify, ale także prowadził rodzinny sklep wykorzystując platformę w codziennej pracy. To było coś! 

Widziałem jej prawdziwe możliwości i to podziałało na moją biznesową wyobraźnię. Doświadczenie, które zdobyłem jest bezcenne. Nauczyłem się patrzeć na Shopify jak na ten element procesu sprzedaży, który mogę współtworzyć, doskonalić i ulepszać rozwijając jednocześnie swoją firmę. Lubię Shopify, wcale tego nie ukrywam. Pozostaje wierny tej platformie i dobrze na tym wychodzę, a to jednak ważne w biznesie.

Wszystkich zainteresowanych platformą Shopify zachęcam do dołączenia do naszej społeczności na Facebooku: Shopify Polska, to miejsce, gdzie nie tylko można uzyskać merytoryczne wsparcie, ale także podzielić się swoimi refleksjami i doświadczeniami. 


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.