Chciałbyś rozwinąć swój biznes na międzynarodowym rynku, ale wciąż zastanawiasz się jak? Najlepszym rozwiązaniem i kluczem do sukcesu jest założenie konta sprzedawcy na platformie Amazon. Pamiętaj, podjęcie tego kroku wiąże się z bardzo ważną decyzją i w pewnym sensie inwestycją przez najbliższe 6 miesięcy.
Wojciech Buchacz. Współzałożyciel agencji SellerSwitch, w której obejmuje rolę Amazon Marketplace Expert. Kopalnia wiedzy. Można śmiało powiedzieć, że o Amazonie wie więcej niż sam Amazon. Ambitny, pracowity i cierpliwy. W 2016 roku założył swoją markę Creative Deco, która w 2020 roku osiągnęła 25 MLN PLN obrotu na Amazonie. Jego motto to: Współpracownicy, Klienci i Właściciele – pozostawiając w tej kolejności.
Pomimo, że założenie konta i jego prowadzenie może wydawać się proste, w praktyce wiele osób może mieć z tym problem. Zebraliśmy więc najczęściej pojawiające się pytania i przygotowaliśmy odpowiedzi na nie.
Ile kosztuje sklep na Amazon?
Amazon od blisko 2020 roku udostępnił polskim użytkownikom możliwość sprzedawania za pośrednictwem tej platformy. „Załóż konto sprzedawcy Amazon, połączone z milionami klientów na całym świecie, z narzędziami do marketingu i rozwoju Twojej firmy” – czytamy w opisie strony. Ile kosztuje sklep na Amazon? Amazon kusi ceną, bo zaproponował stawkę w wysokości 165,91 złotych bez VAT za miesięczne korzystanie z platformy. Do tej opłaty należy także doliczyć prowizję z sprzedaż.
Wśród polskich marek sprzedających za pośrednictwem tej platformy możemy znaleźć: Kubota, Mr. Gugu i Miss GoGo, Cozydots, Tapiso czy Kotarbau.
Jak założyć konto na Amazon
Zbierz wszystkie najistotniejsze informacje i dokumenty, a następnie rozpocznij rejestrację konta. Do niezbędnych dokumentów zaliczamy:
- Karta kredytowa (karta debetowa nie jest akceptowana przez Amazon)
- Skan dokumentu tożsamości
- Potwierdzenie adresu zamieszkania osoby zarządzającej kontem
- Numer telefonu
- NIP firmy
- Zezwolenie na prowadzenie działalności
- Numer konta bankowego.
Przejdźmy zatem do praktyki. Na początku zastanów się, czy decydujesz się na sprzedaż swoich produktów na jednym rynku europejskim, czy może na wszystkich.
Jakie rynki są dostępne na Amazon?
- Polski (amazon.pl)
- Niemiecki (amazon.de)
- Włoski (amazon.it)
- Hiszpański (amazon.es)
- Francuski (amazon.fr)
- Szwedzki (amazon.se)
- Holenderski (amazon.nl)
- Angielski (amazon.co.uk)
Po podjęciu decyzji, wypełnij formularz podając dane, adres e-mail oraz hasło. Kolejny krok jaki musisz podjąć to wprowadzenie danych firmy oraz kontaktowych. Wybierz kraj, w którym jest zarejestrowana Twoja działalność i podaj jej oficjalną nazwę. Zapoznaj się z treścią umów i regulaminów w formularzu rejestracyjnym – pamiętaj, że po wyrażeniu wszystkich zgód nie będziesz mógł wprowadzić zmian.
> Rośnie sprzedaż e-sklepów na Allegro. Co zwiastuje ten trend? <
Kim powinien być właściciel konta na Amazon?
Zastanów się kogo chciałbyś wskazać jako osobę reprezentacyjną firmy, w razie potrzeby kontaktu ze strony Amazona. Osoba ta będzie również zobligowana do weryfikacji konta – mając dwie możliwości:
- Automatyczne połączenie telefoniczne od Amazon
- Wiadomość tekstowa z uwierzytelniającym 6-cyfrowym numerem PIN.
Kto może zostać tzw. „Głównym Kontaktem” z Amazonem? Masz do wyboru – siebie jako właściciela firmy lub jej przedstawiciela. Jeżeli zdecydujesz się na drugą opcję, to będziesz zmuszony do udostępnienia informacji na temat wszystkich przedsiębiorców będących współwłaścicielami firmy.
Czas na płatności
Po pozytywnym zweryfikowaniu karty kredytowej przez Amazon, zostanie pobrana opłata za subskrypcję. Po jej zaksięgowaniu, możesz zdecydować się na jeden z dwóch do wyboru wariantów:
- Plan indywidulany dedykowany jest małym przedsiębiorcom, których oferta nie jest rozbudowana i którzy nie mają w swoim asortymencie więcej niż 40 produktów (limit narzucony przez Amazon). To nie jest jednak jedyne ograniczenie jakie czyha na osoby decydujące się na konto indywidualne. Sprzedawca nie będzie miał możliwości włączenia reklamy dla swoich produktów ani dostępu do raportów biznesowych, które informują o szczegółowych danych sprzedażowych – kluczowych dla każdego sprzedawcy.
- Plan profesjonalny z kolei związany jest z regularną opłatą, która wynosi 25 GBP lub 39 EUR (bez VAT). Korzystając z planu profesjonalnego, sprzedawca otrzymuje dostęp do sprzedaży na 8 (czyli wszystkich obecnie dostępnych) platformach z nielimitowaną ilością towarów, panelu marketingowego oraz wszystkich raportów biznesowych udostępnianych przez firmę Amazon.
Nie zapomnij skonfigurować nazwy sklepu i zakończyć pomyślnie rejestrację. Amazon może wymagać ostatecznej weryfikacji danych, dlatego warto być przygotowanym i mieć w pobliżu dowód tożsamości lub zezwolenie na prowadzenie działalności.
Po ostatecznym zaakceptowaniu regulaminów, możesz w pełni sprzedawać na swoim koncie.
Jak rozpocząć sprzedaż na Amazon?
Gdy zaczniemy rozważać sprzedaż na Amazonie musimy zadać sobie jedno fundamentalne pytanie: czy nasza firma i/lub osoba nią zarządzająca jest gotowa na takie działania? Czy jako początkujący sprzedawca mam wystarczający budżet, zasoby ludzkie i cierpliwość, aby zainwestować w produkt przez okres od 3 do 6 miesięcy bez realizacji zysku?
Jeżeli odpowiedź brzmi tak, to droga do zbudowania zyskownej sprzedaży jest na wyciągnięcie ręki. Przez okres inwestycyjny, należy zastosować kombinację działań, tak aby zmaksymalizować szanse na zaplanowany sukces. Precyzyjne wyliczanie kosztów sprzedaży i marży, ciągła optymalizacja i ulepszenie listingów, wykorzystywanie wszystkich narzędzi, jakie udostępnia nam Amazon, systematyczne obniżanie kosztów i/lub usprawnianie procesów powodujących, że skalowanie sprzedaży staje się możliwością.
Wybór asortymentu
Na Amazonie można sprzedawać każdy rodzaj produktu, który jest legalny oraz nie jest równoznaczny ze złamaniem prawa lub regulaminu serwisu. Jeżeli w dalszym ciągu zastanawiasz się, co chciałbyś sprzedawać na Amazonie, wykonaj badanie rynku. Dzięki dokładnej analizie, będziesz w stanie dostosować ofertę do potrzeb rynku.
Jeżeli jednak produkt jest już wybrany, opracuj ofertę produktową, która potrafi być wymagającym staranności procesem. Często karta produktu, którą chcemy sprzedawać już istnieje na platformie i aby zmienić jej treść musimy skontaktować się z Amazonem z prośbą o uwzględnienie naszej wersji. Znacznie łatwiej sprawa wygląda przy markach własnych.
Tutaj czasami powstaje konflikt EAN’ów (kodów kreskowych), które mimo że kupiliśmy je w bazie GS1 są już używane w serwisie. Wszystkim sprzedającym na platformie, Amazon udostępnia dostęp do 8 różnych sklepów w całej Europie, dlatego wiąże się to z przygotowaniem ośmiu różnych wersji językowych opisu produktu.
Pierwsza sprzedaż może być stresująca, dlatego aby pierwsze wystawienie produktów na platformę Amazon było prawidłowe, pamiętaj o załączeniu najważniejszych informacji o produkcie. Niezbędne do tego będą:
- zwięzły i chwytliwy tytuł;
- słowa kluczowe – max. 250 znaków;
- 5 cech produktu – max. 500 znaków;
- opis;
- kategoria;
- zdjęcia – na białym tle, bez logotypu i innych wyznaczników (np. znaku wodnego strony sprzedawcy);
- specyfikacja techniczna.
Reklama i dobrze poprowadzony marketing to klucz do sukcesu na Amazonie. Amazon w Seller Central udostępnia 3 typy reklam:
- Sponsored Products,
- Amazon Sponsored Brands,
- Sponsored Display Ads.
> W jaki sposób skutecznie skalować sprzedaż w sklepie internetowym <
Co to oznacza w praktyce?
- Sponsored Products (czyli tzw. oferty sponsorowane) to oferty, które wyświetlają się bezpośrednio na górze wyników (przed ofertami tradycyjnymi, bez wybranej opcji reklamy). Sprzedawca płaci za reklamę w momencie, w którym potencjalny klient kliknie w reklamę produktu. Stawki w Amazon Ads możemy określać ręcznie lub automatycznie.
- Amazon Sponsored Brands (promocja 3 ofert) to baner wyświetlający 3 produkty z oferty sprzedawcy. Reklama udostępniona jest nad wynikami wyszukiwania. Format ten rozliczany jest w modelu PPC. Ten typ reklamy pozwala zwiększyć świadomość i rozpoznawalność marki, a także mamy możliwość promować kilka naszych bestsellerów.
- Product Display Ads (czyli tzw. reklama displayowa) polega na wyświetlaniu produktów w kartach i kategoriach, a także na stronach z recenzjami. Opcja ta zawiera przycisk „Kup teraz”, który prowadzi do strony produktu na Amazonie.
Kolejnym punktem, do którego przechodzimy są formy płatności. Warto zdecydować się na wszystkie formy płatności, ponieważ każdy klient ma inne preferencje związane z zakupami przez Internet. Dzięki takiej różnorodności przyciągniesz do siebie większą rzeszę klientów, którzy z pewnością do Ciebie wrócą.
Amazon daje dostęp do kilku form płatności m.in.:
- Karty płatnicze;
- Portfel walutowy;
- System Przelew24;
- Polecenie zapłaty obciążające konto bankowe.
Gratuluję! Dobrnęliśmy do końca tworzenia konta na Amazon. Teraz musimy tylko określić jaką formę dostawy wybieramy i możemy rozpocząć handel na Amazon!
Sprzedawcy Amazon mogą realizować wysyłki produktów w dwóch najpopularniejszych wariantach. Należą do nich:
- Samodzielne wysyłki paczek Fulfilment by Merchant (FBM). Wymaganiem jest wysyłka min. 97.5% zamówień w ciągu 2 dni od momentu zakupu.
- Usługa Fulfilment by Amazon (FBA). Polega na wysyłce towaru do magazynu Amazon. Będzie on tam przechowywany, pakowany i wysyłany do klientów.
Najszybszym sposobem rozpoczęcia sprzedaży na Amazon jest sprzedaż w modelu FBM, jednak zdecydowanie największy potencjał jest w modelu FBA, który umożliwia szybkie skalowanie na wszystkie rynki Amazon, nie tylko w Europie. Pamiętaj, wejście na Amazon to poważny krok w celu rozwinięcia swojego biznesu, dlatego, aby odnieść zaplanowany sukces należy podejść do tego bardzo poważnie. Ad hoc-owe ustalenia nie zawsze są dobrym rozwiązaniem.
Mam nadzieję, że udało się rozwiać wiele wątpliwości. Jeżeli jednak w Twojej głowie nadal pojawia się niezliczona ilość pytać związanych z otwarciem konta na Amazon, najlepiej skontaktować się z firmą, która na co dzień doradza w tej kwestii.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.