środa, 9 października, 2024

Strona głównaWywiadOd lipca działa VAT-OSS. Jakie są wady, a jakie zalety tego rozwiązania?

Od lipca działa VAT-OSS. Jakie są wady, a jakie zalety tego rozwiązania?

Czy nowy sposób rozliczania zagranicznej sprzedaży przyniesie właścicielom sklepów więcej korzyści? Na te pytania odpowiedział Tomasz Połeć, doradca podatkowy z 12-letnim doświadczeniem w polskich i międzynarodowych firmach doradczych.

Od 1 lipca 2021 zaczął obowiązywać pakiet VAT dla ecommerce. Pana zdaniem to ułatwienie czy kolejne utrudnienie dla właścicieli sklepów internetowych?

To oczywiście zależy. Dotychczas, po przekroczeniu progów sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych krajach Unii sprzedawcy byli zobowiązani do rejestracji na VAT i składania lokalnych deklaracji podatkowych. Procedura VAT-OSS daje możliwość rozliczenia całej sprzedaży do innych krajów Unii w jednej zbiorczej deklaracji bez konieczności prowadzenia zagranicznych rejestracji na VAT.  

Z drugiej strony, po zgłoszeniu do procedury VAT-OSS sprzedawcy muszą weryfikować stawkę VAT w każdym kraju, do którego wysyłają towary (bez względu na wartość tej sprzedaży). Konieczne jest również odpowiednie dopasowanie systemów informatycznych (oraz stała aktualizacja – w przypadku zmiany stawek). 

Co jest największą zmianą?

Największą i najbardziej kluczową zmianą jest chyba modyfikacja limitów sprzedaży wysyłkowej. Do tej pory limity były liczone osobno dla każdego kraju, do którego sprzedawaliśmy swoje towary i były one zdecydowanie wyższe (w większości krajów limit wynosił 35 000 euro). Obecnie limit wynosi 10 000 euro i jest liczony dla całej sprzedaży zagranicznej łącznie – sumuje wartość wszystkich wysyłek do innych krajów Unii. Po przekroczeniu powyższego progu sprzedawcy co do zasady muszą rejestrować się do VAT w kraju odbioru towarów – alternatywnie można wybrać procedurę VAT-OSS.

Kto zalicza się do grupy, którą będą obowiązywać nowe zasady opodatkowania sprzedaży zagranicznej?

Właściwie każdy sprzedawca, który sprzedaje towary do klientów w innych krajach UE i osiąga sprzedaż roczną powyżej 10 000 euro powinien się zarejestrować do VAT-OSS lub dokonać rejestracji na VAT w krajach do których sprzedaje towary.

Kto nie zalicza się do tej grupy?

Przede wszystkim VAT-OSS nie dotyczy sprzedawców, którzy sprzedają tylko na rynku lokalnym i nie wysyłają swoich towarów do innych krajów UE. Nie muszą się również martwić sprzedawcy, którzy mają niewielką sprzedaż zagraniczną, poniżej 10 000 euro rocznie. VAT-OSS nie obejmują również transakcje B2B (czyli sprzedaż do innych podatników VAT) – transakcje te są rozliczane na „starych” zasadach.

Jakie kraje wiąże VAT-OSS?

Wszystkie kraje Unii Europejskiej.

Jak działa ta procedura? Jak zacząć korzystać z VAT-OSS?

Aby przystąpić do VAT-OSS należy wysłać deklarację zgłoszeniową do Urzędu Skarbowego. W Polsce zgłoszenia dokonuje się na formularzu VIU-R. Zgłoszenia należy dokonać tylko w jednym kraju, w którym dany podmiot posiada siedzibę – nie można zgłosić się do procedury VAT-OSS w kilku krajach UE. Po zgłoszeniu do procedury, podatnicy mają obowiązek składania kwartalnych deklaracji rozliczeniowych – do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału. 

Co w sytuacji, gdy moja sprzedaż zagraniczna przekroczy 10 tys. euro przychodu, a jednocześnie prowadzę sprzedaż na polskim rynku? Lepiej będzie założyć dwie działalności gospodarcze?

W tej sytuacji sprzedaż zagraniczną należy wykazywać w deklaracjach VAT-OSS. Sprzedaż lokalna (w Polsce) będzie rozliczana tak jak dotychczas w deklaracjach JPK_VAT. Z perspektywy podatkowej, nie ma konieczności rejestrowania oddzielnej działalności.


Tomasz Połeć. Doradca podatkowy z 12-letnim doświadczeniem w polskich i międzynarodowych firmach doradczych. Specjalizuje się w zakresie rozliczeń podatku VAT oraz CIT. Na co dzień Tomasz zajmuje się doradztwem dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw. Doświadczenie zdobyte w trakcie licznych przeglądów podatkowych, przeglądach typu due diligence oraz badaniach w ramach przeglądów audytowych sprawia, że doskonale rozumie procesy, które muszą odbywać się w Taxology, by narzędzie spełniało wszystkie wymogi naszych Użytkowników oraz wymogi narzucone przez prawo.

Adam Łopusiewicz
Adam Łopusiewicz
Napisał tysiąc artykułów, przeprowadził setki wywiadów i przeczytał drugie tyle książek. Pasjonuje go przede wszystkim człowiek, a dokładniej to, dlaczego podejmuje takie, a nie inne decyzje. Branża e-commerce to dla niego coś wyjątkowego – od lat jest jej uczestnikiem i właśnie spełnia swe marzenie, by stać się kimś więcej. Nie stoi w miejscu, bo większość dnia spędza siedząc przy biurku. Mąż i majster na budowie rodzinnego domu.
RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2023!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2023!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji dla e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation