Zalety i wady PrestaShop. Dlaczego warto wybrać tę platformę?

-

W 2019 roku sklepy działające na platformie PrestaShop wygenerowały ponad 17 miliardów euro sprzedaży online. Na całym świecie co cztery minuty powstaje nowy sklep korzystający z tego rozwiązania. W Polsce ponad 25 000 e-sklepów, czyli ok. 25% wszystkich sklepów internetowych, obsługiwanych jest przez PrestaShop.

Na tej platformie postawione są między innymi takie e-sklepy jak Inglot, Mosquito, Skiteam i Świat Baterii. Jakie są zalety PrestaShop i czy to rozwiązanie sprawdzi się w każdym sklepie internetowym?

zalety presta

Krystian Podemski. Tech Evangelist PrestaShop w Polsce. Jego celem jest rozpowszechnianie technologii i aspektów użytkowania platformy PrestaShop, szkolenia i wspieranie całej polskiej społeczności deweloperów i sprzedawców.


PrestaShop to oprogramowanie typu open source, bazujące na ogólnodostępnym kodzie. Umożliwia ono użytkownikom modyfikację systemu, a co za tym idzie, dostosowania do własnych potrzeb. Open source stanowi podstawę wielu systemów wykorzystywanych na co dzień przez użytkowników, takich jak Android czy Mozilla Firefox. Otwarte oprogramowanie to również rozwiązanie, z którego korzysta większość sklepów internetowych w Polsce i na świecie.

Łatwość skalowania biznesu

Główną zaletą platformy PrestaShop jest możliwość stopniowej rozbudowy sklepu. To szczególnie istotne dla sprzedawców, którzy myślą perspektywicznie.

Dzięki temu PrestaShop stanowi dobre rozwiązanie dla osób rozpoczynających działalność i planujących wzrost liczby klientów i rozszerzenie asortymentu. Na PrestaShop często decydują się przejść mniejsze i średnie firmy korzystające wcześniej z modelu SaaS − oprogramowania jako usługi. Robią to, aby mieć możliwość ingerencji w kod oraz dopasowywania sklepu ściśle do swoich potrzeb. Z drugiej strony z otwartego oprogramowania coraz częściej korzystają również duże sklepy, posiadające w swoim portfolio dziesiątki tysięcy produktów.

Elastyczność dzięki modułom

PrestaShop pozwala dostosowywać sklep do swoich potrzeb. Możliwe jest samodzielne modyfikowanie kodu i rozbudowywanie sklepu o potrzebne funkcjonalności. Użytkownicy mogą korzystać z gotowych modułów oraz integracji, które można zaimplementować w swoim sklepie. Koszt ich opracowania rozkłada się między wszystkich klientów, co pozwala utrzymać niewygórowaną cenę w porównaniu do funkcjonalności tworzonych na zamówienie.

Na PrestaShop Addons Marketplace dostępnych jest ponad 4000 modułów i ponad 2500 szablonów, w tym między innymi: moduły do integracji z płatnościami, zarządzania logistyką czy analityki danych. Wiele z nich można pobrać za darmo i przy pomocy kilku kliknięć wdrożyć w swoim sklepie. Dostępność modułów odpowiada potrzebom rynku. Możliwość integracji z mediami społecznościowymi, firmowym blogiem, chatboty czy automatyzacja personalizacji pozwala na efektywne budowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego u klientów.

Wsparcie społeczności programistów

W 2020 roku z GitHub, serwisu udostępniającego darmowy hosting oprogramowania open source, korzystało na świecie 56 milionów developerów, którzy dodali prawie dwa miliardy poprawek. To właśnie społeczność skupiająca użytkowników i pasjonatów stanowi siłę napędową open source.

Programiści pracujący z PrestaShop dbają o rozwój platformy. Błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane i pomagają wprowadzać kolejne aktualizacje oprogramowania. Umożliwia to bieżące odpowiadanie na potrzeby użytkowników. Nad rozwojem platformy stale pracuje dedykowany zespół firmy PrestaShop, składający się z programistów, product managerów, kontrolerów jakości i wielu innych specjalistów.

Dostępność do dużej liczby ekspertów

Platformy open source to środowisko, w którym pracuje wielu developerów. Decydując się na takie rozwiązanie właściciel sklepu internetowego ma więc dostęp do dużej liczby specjalistów i nie jest uzależniony od jednego dostawcy usług.

Platforma PrestaShop napisana jest w języku PHP, co daje stosunkowo niski próg wejścia do pracy z nią. Doświadczony programista jest w stanie w ciągu kilku tygodni nauczyć się stawiać na niej sklepy i wprowadzać w nich zmiany. Popularność PrestaShop w Polsce sprawia, że znalezienie lokalnego eksperta do pomocy przy postawieniu czy obsłudze sklepu nie stanowi problemu.

Bezpieczeństwo, dzięki systematycznym aktualizacjom

Zmieniający się krajobraz cyberzagrożeń wymaga szybkiej reakcji ze strony twórców oprogramowania. Konieczne jest systematyczne wdrażanie niezbędnych ulepszeń i zabezpieczeń w kodzie źródłowym. Platforma PrestaShop jest na bieżąco aktualizowana nie tylko pod kątem wydajności i rozwoju sklepów, ale także ich bezpieczeństwa.

Rozwój na rynku polskim – lokalni partnerzy
Polska jest czwartym na świecie rynkiem pod względem liczby sklepów działających na PrestaShop, za Francją, Hiszpanią i Włochami. Od 2020 roku twórcy platformy kładą silny nacisk na rozwój na polskim rynku. Partnerstwa z lokalnymi dostawcami usług (np. BlueMedia, Trust Mate, iPresso) pozwalają sprzedawcom dostosowywać sklep do potrzeb użytkowników.

Wkrótce można spodziewać się informacji dotyczących współpracy pomiędzy PrestaShop, a znanymi w ecommerce polskimi markami.

Rozwiązanie nie dla każdego?

Oczywiście PrestaShop nie jest rozwiązaniem dla każdego. W przypadku tej platformy trudno przewidzieć koszty działalności. Można to porównać do kupna mieszkania w stanie deweloperskim – trudno jest oszacować, ile będzie kosztowało wykończenie i urządzenie. Wszystko zależy od wielkości czy oczekiwanego standardu. Podobnie jest z PrestaShop – platforma daje „klucze” do sklepu w stanie surowym.

Można na nim działać, ale trzeba pokryć koszty domeny, serwera, postawienie sklepu (samemu lub z agencją) czy dodatkowych modułów. Sklepy internetowe mają rożne potrzeby, trudno jest więc wyliczyć jakie będą koszty postawienia i utrzymania e-sklepu. Chcąc stworzyć sklep internetowy „na próbę” lub mając ograniczony budżet lepiej zdecydować się na rozwiązanie typu SaaS, gdzie opłaty są przewidywalne.

PrestaShop to platforma dla osób, które wierzą w swój projekt i są ambitne, a równocześnie oczekują wolności i elastyczności. Case studies sklepów, które osiągnęły sukces korzystając z tej platformy udowadniają, że da się to zrobić nawet z niewielkim budżetem. 


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2021!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.