poniedziałek, 3 października, 2022

Strona głównaMarketingPasek informacyjny na stronie sklepu - wszystko co musisz wiedzieć

Pasek informacyjny na stronie sklepu – wszystko co musisz wiedzieć

Pasek informacyjny (z ang. Announcement Bar) – czym właściwie jest i jak w sposób może przyczynić się do zwiększania przychodów w Twoim sklepie? Przeczytaj artykuł do końca, a dowiesz się, kiedy warto go stosować i co możesz na nim umieścić. Wskażę Ci również najczęściej popełniane błędy w stosowaniu tego typu elementu on-site marketingu.

Czym jest i w jakim celu się go stosuje?

Jak sama nazwa wskazuje, pasek informacyjny to element na witrynie sklepu, który wchodzi w skład narzędzi on-site marketingowych. Jego zadaniem jest informować o najróżniejszych wydarzeniach takich jak np. akcje promocyjne, okres przedświąteczny np. Black Friday, Cyber Monday, Hallowen, ale też o potencjalnych opóźnieniach w dostawie podczas tzw. szczytu paczkowego.

Zamiarem pasków informacyjnych nie była od początku sprzedaż sama w sobie. Ewolucja internetu i branży e-commerce wykształciła jednak trend i na paskach informacyjnych zauważyć możemy teraz coraz częściej przyciski z wezwaniem do działania (z ang. call to action) nawołujące do dokonania zakupu lub do odwiedzenia specjalnej promocyjnej podstrony.

Pasek informacyjny jako element on-site marketingu może być świetnym sposobem na zwiększanie przychodów i średniej wartości zamówienia w Twoim sklepie. Pod warunkiem, że wykorzystasz go we właściwy sposób.

Postaw na personalizację

Jest coś, co może niesamowicie irytować zarówno mnie jak i Ciebie. O czym mowa?

O komunikatach oraz popupach, które pojawiają się na każdej stronie sklepu. Mało tego…pojawiają się one na każdej podstronie. Wracają nawet gdy zamkniesz je krzyżykiem. Nieważne czy jesteś na stronie po raz pierwszy, czy po raz dziesiąty. Do tego komunikaty pojawiające się na tych elementach są oczywiście generyczne tj. dla wszystkich takie same.

To gotowa recepta na porzucenie strony przez potencjalnego kupującego.

Co zrobić aby tego uniknąć?

Aby komunikaty nie były uciążliwe dla użytkowników Twojego sklepu, a były przede wszystkim skuteczne, postaw na personalizację. 

Dostosuj komunikat do odbiorcy Twojego sklepu według jego zachowania podczas pobytu na witrynie.

Większość systemów klasy marketing automation nie posiada zaawansowanych opcji targetowania i umieszczania pasków informacyjnych. Co nie pozostawia nam zbyt dużego pola manewru w kwestii personalizacji, prawda?

W Trustisto wygląda to zupełnie inaczej!

Wyobraź sobie, że możesz pokazać swojemu odbiorcy pasek informacyjny tylko w momencie, kiedy jest on powracającym klientem, czyli wcześniej dokonał już zakupu w naszym sklepie. W takim przypadku możesz wyświetlić pasek informacyjny z dodatkowym kuponem rabatowy, aby lojalizować klienta.

Jak tego dokonać?

Wystarczy, że odpowiednio skonfigurujesz warunki, dzięki którym Trustisto będzie wiedziało, komu wyświetlić ten pasek.

Warunki: Powracający klient

Wyzwalacz: Co najmniej 10 sekund na stronie sklepie

Pójdźmy o krok dalej…

Co jeśli uznałeś, że kody rabatowe w Twoim sklepie mają sens tylko w sytuacji, kiedy są ograniczone czasowo?

W takiej sytuacji masz możliwość dodania do paska informacyjnego licznika, który odlicza czas do końca promocji lub działania kodu rabatowego.

A teraz najważniejsze. Odlicza on czas indywidualnie dla każdego użytkownika!

Przykład: Jeżeli Marek wszedł na witrynę sklepową w tym momencie, to licznik zacznie odmierzać mu czas już teraz. Jeśli z kolei Mariusz udał się na witrynę sklepu w tym samym dniu aczkolwiek dwie godziny później, to licznik zacznie odliczać mu ustalony przez nas czas właśnie w momencie wejścia na stronę.

Gdzie umieścić pasek informacyjny?

Świetne pytanie, na które ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jak sam wiesz w marketingu określenie “to zależy” pojawia się bardzo często i nie inaczej jest w tym przypadku.

Chodzi głównie o to, że umiejscowienie paska do efektów przez niego przynoszonych będzie ściśle skorelowane z branżą w której działasz, typem persony zakupowej, która odwiedza Twoją witrynę i masą innych czynników, które są różnorodne w przypadku każdego e-sklepu.

Należy wykorzystać całą gamę dostępnych środków. Zagwarantują Ci największe możliwości przeprowadzania testów. Dopiero one odpowiedzą na pytanie, co jest najbardziej skuteczne w twoim indywidualnym przypadku.

Jakie zatem możliwości umiejscowienia pasków proponuje Trustisto?

  • Na górze lub na dole strony
  • Przyklejony do krawędzi (tzw. Sticky Bar, który przy przewijaniu będzie pozostawał na swoim miejscu)
  • Nieprzyklejony (schowa się po przewinięciu strony)
Przykład wdrożenia Trust Bara na stronie pell.pl – pasek informacyjny z kodem wyświetlany na górze strony sklepu
Dwutorowe wykorzystanie Trust Bara na stronie sklepu tekstylialand.com – przy pomocy Trust Bara wyświetlanego na górze strony sklepu podejmujemy próbę ratowania koszyka. Na pasku wyświetlanym na dole strony informujemy o możliwości darmowej dostawy – wtyczka rejestruje wartość produktów w koszyku i informuje klienta, że warto go uzupełnić, aby móc skorzystać z darmowej dostawy.

Co możesz na nich umieścić?

  • Przyciski CTA (mogą one przenosić na dowolną stronę np. do konkretnej kategorii sklepu lub skopiować kod rabatowy, który pojawi się podczas finalizacji zakupu)
Przykład Trust Bara z CTA na stronie sklepu auteczka.net
Przykład Trust Bara z CTA na stronie sklepu laboratoriumpanidomu.pl
  • Liczniki czasu, czyli tzw. FOMO (globalne, które będą odliczały czas do konkretnej daty np. do końca akcji Black Friday lub też indywidualne, które opisaliśmy wyżej)
  • Formularze (pasek informacyjny może również posłużyć Ci do zbierania adresów email, więc na pasku informacyjnym zostanie umieszczony formularz zapisu)

Czy to naprawdę działa?

Jesteśmy wielkimi zwolennikami bazowania na liczbach i raportach, które czarno na białym pokażą nam efektywność podejmowanych przez nas działań marketingowych.

W Trustisto oddajemy do użytku panel, w którym w odniesieniu do pasków informacyjnych będziesz mógł mierzyć następujące metryki:

  • Ilość wyświetleń konkretnego paska informacyjnego
  • Ilość interakcji podjętych przez użytkowników witryny w odniesieniu do konkretnego paska informacyjnego np. kliknięcie, wypełnienie formularza etc.

Tak jak wspomniałam wyżej, w kontekście efektywności każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. W szczególności w branży e-commerce paski informacyjne powinny być wykorzystywane do zwiększania konwersji i informowania klientów o potencjalnych akcjach oraz korzyściach.

Stosując dodatkowo personalizację oferowaną przez Trustisto wyprzedzasz konkurencję na rynku, który staje się przecież coraz bardziej zatłoczony.

Pozostaje jedno pytanie. Czy wykorzystasz te możliwości u siebie?

Mamy 2022!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2022!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Marta Mierzyńska
Marta Mierzyńskahttps://trustisto.com
Customer Success Manager w Trustisto. Trustisto to zestaw narzędzi social proof dla e-commerce, które budują zaufanie i zwiększają konwersję. Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do mnie: marta@trustisto.com - podpowiem Ci, jak wdrożyć narzędzia onsite marketingu w Twoim sklepie.
RELATED ARTICLES

Popularne

Mamy 2022!!!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł, 1 szybką poradę, 1 narzędzie.
Mamy 2022!
Rozbrykaj swój sklep na dobre!
Raz w tygodniu dostaniesz od nas konkretną porcję wiedzy: 1 artykuł,
1 szybką poradę,
1 narzędzie.
Szukasz automatyzacji w e-commerce?
We wtorek organizujemy bezpłatny webinar o Marketing Automation